Twinkle | Digital Commerce

EU-landen stemmen in met zichttermijn van 14 dagen

2017-11-11
180101
  • 1:39

De lidstaten van de Europese Unie hebben ingestemd met de Consumer Rights Directive die de Europese Commissie heeft opgesteld. Webwinkeliers krijgen te maken met een afkoelingsperiode van 14 dagen, mits het Europees Parlement akkoord gaat.

Het Europees Parlement stemt in maart plenair over de Consumer Rights Directive ofwel de Richtlijn Consumentenrechten. Als de volksvertegenwoordiging voor stemt, worden veel regels over verkoop op afstand geharmoniseerd. Dat moet bijdragen aan meer crossborder shopping, een thema dat eurocommissaris Neelie Kroes hoog op haar Digitale Agenda heeft geplaatst.

Zichttermijn
In ons land krijgen webshoppers volgens de Wet koop op afstand 7 werkdagen bedenktijd. Leden van Thuiswinkel.org beloven nu al bestellingen 14 dagen na aflevering nog retour te nemen. In de nieuwe richtlijn uit Brussel is de cooling off period voor alle Europese webwinkeltransacties vastgesteld op 14 kalenderdagen. Als een webverkoper onvoldoende informatie biedt over retouren, mag de klant producten tot zes maanden na ontvangst terugsturen. Er komen standaardformulieren voor retouren ('standard withdrawal form') en voor de informatievoorziening door webwinkeliers ('standard information notice').

Ook retour voor diensten
Volgens de Europese richtlijn mogen webwinkeliers alleen de directe retourkosten in rekening brengen aan de koper die een product binnen twee weken terugstuurt. Ook wie online een dienst heeft afgenomen, komt in aanmerking voor retour. In zo’n geval moet de aanbieder worden betaald voor de diensten die tot het moment van opzegging zijn geleverd. Het resterende bedrag krijgt de klant terug.

Transportschade
In de voorgestelde Europese regels is de webwinkelier verantwoordelijk voor schade die tijdens het transport wordt geleden. Als de klant een bestelling niet tijdig ontvangt, bijvoorbeeld omdat een product niet op voorraad is, mag de klant de overeenkomst ontbinden en krijgt hij zijn geld terug. De Consumer Rights Directive stelt verder eisen aan de informatie die webwinkeliers moeten bieden op hun website. Daarbij gaat het onder meer om productspecificaties, gecommuniceerde prijzen en de identiteit van de verkoper.

Meer informatie vindt u in een perscommuniqué dat de Europese Commissie heeft uitgevaardigd.