Google introduceert vandaag officieel Google Shopping in ons land. De vergelijkingssite, nog altijd in bèta, wordt met argusogen bekeken. 'Als Google echt wil, kan het de vergelijkingsmarkt kapot maken', aldus Sander ten Dam van Kieskeurig.nl-eigenaar Sanoma.
Om te worden opgenomen in Google's vergelijker, kunnen webwinkeliers gratis een feed met producten aanleveren bij de zoekgigant. De artikelen zijn vervolgens vindbaar via de homepage van Google Shopping, of via de optie 'Shopping' aan de linkerkant van de zoekresultaten. Google-gebruikers kunnen zien hoeveel shops een product aanbieden, bij welke shops ze het kunnen kopen en wat de laagste prijs is. Ook kunnen ze het aanbod beperken door zelf selecties aan te brengen, bijvoorbeeld in prijs (voorbeeld).
'Wellicht ook op Google.nl'
Producten kunnen ook in de normale zoekresultaten opduiken, belooft Google: 'Uw producten worden in Google Shopping weergegeven en wellicht ook op Google.nl, afhankelijk van de relevantie van uw items', is de boodschap aan Nederlandse webwinkeliers.
Koppeling met AdWords
Tegen betaling kunnen webwinkeliers ervoor zorgen dat relevante productinformatie prominenter in beeld komt bij mensen die zoeken via Google. Google Shopping voorziet in een koppeling met AdWords' Productextensies, dat in de Verenigde Staten werd uitgebreid met Google Listing Ads.
Voor alle shops en shoppers
De openstelling van Google’s productvergelijker in Nederland kwam vorig jaar oktober voor het eerst in het nieuws, toen Google zelf niet wilde ingaan op geruchten. Begin dit jaar werd de komst van Google Shopping in ons land bevestigd. De vergelijker, tot voor kort ook bekend als Google Product Search, komt vanaf vandaag voor alle Nederlandse shops en shoppers beschikbaar (blog-posting).
‘Google kan markt kapot maken’
Vergelijkingssites zien de initiatieven van Google met lede ogen aan. Onduidelijk is nog hoe groot de impact van Google Shopping is op Nederlandse de e-commerce markt. Op De E-commerce Dagen zei Sander ten Dam van Kieskeurig.nl-eigenaar Sanoma: ‘Als Google echt zou willen, zouden ze de vergelijkingsmarkt kapot kunnen maken.’
Dubbelrol
Het is de dubbelrol van Google die Ten Dam zorgen baart. Hij zei in de Jaarbeurs: ‘We zijn er niet zo blij mee dat Google ook het bedrijf is dat posities in zoekmachines bepaalt. En dat ze zoekresultaten van Google Shopping laten zien met een afbeelding bijvoorbeeld. Dat willen wij ook wel, maar daar beginnen ze niet aan. De vraag is natuurlijk in hoeverre Google dit verder wil doorzetten én hoe mededingingsautoriteiten ermee omspringen.’
Tentakels
De tentakels van Google reiken steeds verder, ook tot ongenoegen van e-commerce bedrijven in kleding en reizen. Dit is het gevolg van respectievelijk de opening van Google’s eigen fashion portal Boutiques.com en Google’s overname van ITA Travel Software, leverancier van vluchtdata.
Webwinkeliers vrezen dominantie
Thuiswinkel.org concludeerde nog voor deze ontwikkelingen al dat Nederlandse webwinkeliers vrezen voor de dominantie van het bedrijf.
Er lopen al onderzoeken in Amerika en Europa naar Google's te grote monopoliepositie en misbruik daarvan ("wolf in schaapskleren"). Ze zijn met de uitrol van Google-shopping nu duidelijk te ver gegaan.
Te hopen dat er nu wat tegen wordt ondernomen.
Voor webwinkeliers die nu prijsvergelijkers gebruiken wordt het in ieder geval een stuk goedkoper.
Wat mij betreft een prima aanvulling op de bestaande kanalen.
Wij kiezen ervoor om de producten straks ook te koppelen aan Adwords voor een maximaal resultaat.
Misschien niet leuk voor de prijsvergelijkingssites, maar die vinden vast en zeker nieuwe manieren om hun meerwaarde duidelijk te maken. Ze hebben de afgelopen jaren rustig achterover kunnen leunen. Nu dus niet meer.
Hoort een beetje bij de markt. Ook wij webwinkeliers moeten toch telkens scherp zijn? De grote partijen dan ook maar.
Je bent als ondernemer zelf schuld aan het prijsvergelijk syndroom. Je denkt dat je goedkoper moet om te kunnen scoren, dat is het gevoel wat een prijsvergelijker je geeft. ondertussen is die prijsvergelijker de concurrent van je content in de organic search en drijft het met je eigen zoekwoorden de adwords prijzen omhoog. Je hebt al moeite genoeg met je collega's om de adwords prijzen in de hand te houden. Het Nederlands Taalgebied is gewoon te klein voor prijsvergelijkers en affiliatie cowboys. Wake up en laat iemand anders het verlies nemen:)
Ik denk dat wij als niche vergelijker gewoon goed kunnen blijven bestaan. Je kunt namelijk niet alles automatiseren. De kracht is juist luisteren naar je bezoeker en meer informatie geven dan alleen maar de specificaties en prijs van het product.
Alleen de monopoliepositie van Google staat mij niet aan. Je blijft afhankelijk van de vindbaarheid en we zijn dan grotendeels afhankelijk van de concurrent. Rare wereld is het toch. Hopelijk doen inderdaad de mededings autoriteiten er iets aan of gaat onze Neelie Kroes in Brussel nog even haar werk goed doen. Nu maar afwachten wat de Panda Update voor consequenties heeft.
In de als maar duurder wordende adwords campagned moet je eens wat nieuws proberen, net als met beslist.nl gaan we dit ook doen.
Alleen een RSS feed invoeren lukt nog steeds niet en om daar in de hel;p teksten uit te komen pfff
Maar de aanhouder wint hopelijk!