Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers willen niet betalen voor Google Shopping

2017-05-27
180101
  • 1:20

De productenzoekmachine van Google is een belangrijke bron van verkeer en omzet voor Amerikaanse webwinkeliers. Maar de meeste online retailers zijn (nog) niet bereid te gaan betalen voor opname in Google Shopping.


Dat blijkt uit een enquête van EcommerceBytes. Google maakte vorige maand bekend dat Amerikaanse webwinkeliers moeten gaan betalen als ze willen komen bovendrijven in Google Shopping, de naam waaronder Google Product Search na de zomer verder gaat in de VS. Google heeft de intentie om Google Shopping, hier al de naam voor zijn productenzoekmachine, ook op andere markten betaald te maken.

Verkeer en omzet
Feitelijk moeten webwinkeliers gaan adverteren bij AdWords, meer specifiek de Product Listing Ads, om nog te worden getoond in de vergelijker. Van de respondenten uit de enquête van EcommerceBytes zegt liefst 86 procent productfeeds te sturen naar Google Product Search. Bij meer dan de helft (54 procent) van de respondenten tekent de vergelijker voor minstens 20 procent van het verkeer, bij de helft (49 procent) voor minstens 20 procent van de omzet. Aangetekend moet worden dat de percentages in de praktijk nog hoger zullen liggen, omdat veel respondenten niet weten welke bronnen het verkeer (geldt voor 20 procent van de respondenten) en de inkomsten (22 procent) binnenbrengen.

Google de rug toe
Van de respondenten zegt 61 procent niet te willen betalen voor Google Shoppping. Zeker de helft van de huidige gebruikers keert Google Shopping dus de rug toe. Een aantal ondernemers is zo teleurgesteld in de zoekgigant dat ze aangeven ook andere diensten van Google te zullen mijden.