Twinkle | Digital Commerce

Google stopt met gratis opname in Google Shopping

2017-05-27
180101
  • 1:09

Amerikaanse webwinkeliers kunnen binnenkort alleen tegen betaling worden opgenomen in Google Shopping, in de VS nog bekend als Google Product Search. De zoekgigant wil de maatregel straks ook in andere landen doorvoeren.


Het naderend eind aan de gratis opname in Google’s productenzoekmachine heeft in de VS tot veel commotie geleid. Tegenstanders vinden dat Google beloftes breekt, omdat zoekresultaten straks worden beperkt tot partijen die adverteren bij de zoekgigant. Paid inclusion is de term die daar veel voor wordt gebruikt. De scheiding tussen betaalde en onbetaalde resultaten is ook bij Google Hotel Finder, Google Flight Search en Google Advisor aan het vervagen volgens critici.

Koppeling aan AdWords
Op dit moment kunnen webwinkeliers hun productaanbod nog gratis uploaden bij Google, waarmee hun artikelen vindbaar worden gemaakt. Straks, over een paar maanden volgens Amerikaanse media, is opname gekoppeld aan Google Product Listing Ads en daarmee aan advertentieprogramma AdWords.

Volgend jaar internationaal
Google Nederland laat Twinkle weten dat het gaat om een Amerikaans initiatief, om shoppers een betere winkelervaring te kunnen bieden. Toch hoopt Google de veranderingen aan Google Shopping in de loop van volgend jaar ook internationaal uit te rollen. ‘Verder hebben we op dit moment niets aan te kondigen.'

Op het toonaangevende weblog Search Engine Land worden de aanstaande wijzigingen uitgebreid besproken en gevisualiseerd.