Twinkle | Digital Commerce

Sanoma gaat Kieskeurig.nl dynamisch opbouwen

2017-05-27
300300
  • [nieuws]
  • 1:30

Sanoma gaat homepages voorschotelen die zijn gebaseerd op persoonlijk surfgedrag binnen het online-netwerk van de uitgever. Wie Sanoma-sites over tuinieren bezoekt, krijgt straks op Kieskeurig.nl bijvoorbeeld prominent tuinartikelen te zien.

Dat zei Sander ten Dam van Sanoma in een presentatie op De E-commerce Dagen. Sanoma start volgens Ten Dam in de tweede helft van dit jaar met dynamisch opgebouwde sites, om te beginnen met Startpagina.nl. ‘Bezoekers die veel op Autoweek.nl zitten, krijgen prominenter info over auto’s voorgeschoteld. Mensen die onze travel sites veel bezoeken, zien eerder aanbiedingen daarvoor. Maar voorop staat dat sites herkenbaar moeten blijven. We willen bezoekers niet afschrikken. Daarom zullen we slechts enkele blokken op Startpagina.nl afstemmen op de informatie die we hebben van de bezoeker.’

Grote familie
Na Startpagina.nl komen andere Sanoma-sites (portfolio hier)  aan de beurt, waaronder Kieskeurig.nl. Anders dan concurrenten als Beslist.nl en Vergelijk.nl heeft Kieskeurig.nl het voordeel onderdeel te zijn van een grote familie (die met het meerderheidsbelang in SBS zal worden uitgebreid), met veel content-sites in niches. Dat voordeel gaat Sanoma nu benutten.

Naast Kieskeurig.nl houdt Sanoma met Makkie.nl sinds begin dit jaar nog een productvergelijkingssite in de lucht. Makkie.nl drijft meer op inspiratie dan Kieskeurig.nl doet.

Google Shopping
Ten Dam ging vanochtend ook in op de stappen die Google zet met Google Shopping (ofwel Google Product Search bèta) en deed een opmerkelijke uitspraak: ‘Als Google het echt zou willen, dan zouden ze de vergelijkingsmarkt kapot kunnen maken. We zijn er niet zo blij mee dat Google ook het bedrijf is dat posities in zoekmachines bepaalt. En dat ze zoekresultaten van Google Shopping laten zien met een afbeelding bijvoorbeeld. Dat willen wij ook wel, maar daar beginnen ze niet aan. De vraag is natuurlijk in hoeverre Google dit verder wil doorzetten én hoe mededingingsautoriteiten ermee omspringen.’