Twinkle | Digital Commerce

Europese “digital mums” massaal actief op het internet

2017-11-08
180101
  • 1:52

De online-activiteit, waaronder shoppen, van moeders met jonge kinderen verschilt nogal vergeleken met die van moeders die geen jonge kinderen hebben. Dat blijkt uit het rapport Digital Mums with Young Children 2011 van de European Interactive Adverstising Association (EEIA).

In het drukke dagelijkse leven van de ‘digitale moeders’ speelt het internet een steeds grotere rol bij het verrijken en managen van hun drukke leven: ze besparen tijd, kunnen gericht informatie zoeken en makkelijker keuzes maken bij de aanschaf van diensten en producten.

In de vijftien Europese landen waar het onderzoek plaatsvond, heeft 16 procent van de vrouwen   kinderen tussen 0 en 4 jaar. Van deze groep is gemiddeld 65 procent actief op het internet. In Nederland ligt dat percentage op maar liefst 95 procent. De moeders besteden bijzondere aandacht aan het personaliseren van hun internetactiviteiten. Voornamelijk gebruiken ze het internet voor communicatie. Zo maakt 80 procent gebruik van e-mail en zit 59 procent op social-networksites, in tegenstelling tot   respectievelijk 75 en 46 procent van de vrouwen zonder jonge kinderen.



Stressvol
Online shopping biedt moeders een uitkomst; ze hoeven niet meer jonge kinderen naar de winkel, wat vaak als stressvol wordt ervaren. Moeders met jonge kinderen winkelen dan ook veel meer op het web dan vrouwen zonder jonge kinderen. Ongeveer de helft van de dames koopt kleding (55 procent), boeken (53 procent) en speelgoed (49 procent). Bij vrouwen zonder jonge kinderen liggen de percentages respectievelijk op 39, 50 en 21 procent. Vrouwen zonder jonge kinderen boeken overigens iets vaker online-vliegtickets dan die met jong grut: 39 tegen 38 procent.

Over het rapport
Het rapport Digital Mums with Young Children maakt deel uit van Mediascope Europe, een pan- Europees onderzoek over het mediagedrag van consumenten dat sinds 2003 jaarlijks word uitgevoerd door de EIAA. Mediascope Europe analyseert het consumentgedrag met betrekking tot internet, radio, televisie, kranten, magazines en mobiel internet. In het onderzoek van 2010 werd er data gebruikt uit de landen Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, België, Noorwegen, Denemarken, Zweden, Polen, Rusland, Zwitserland Turkije. Een samenvatting van dit rapport is gratis als pdf te downloaden op de site van het EIAA. Ook kan men hier het volledige rapport (in het Engels) bestellen.