Twinkle | Digital Commerce

Wie zijn je invloedrijke klanten?

2017-08-24
180101
  • 2:32

Mijn collega Gerrit Hettema deed het vandaag weer. Een tweet met een Groupon-aanbieding voor sushi met korting. Zo word ik al maanden op Twitter en Facebook gestalked door vrienden die bijvoorbeeld willen dat ik meevlieg naar een Europese KLM City Trip bestemming. 

Zelf bestook ik mijn Facebook-vrienden met uitnodigingen voor de dansfeestjes die wij dan weer organiseren. En eerlijk gezegd... Het is oude spam in nieuwe zakken, alleen komt de spam nu binnen via je vrienden.

Subtieler
Maar het gebeurt allemaal ook veel subtieler. Mijn partner kocht laatst een mooi paar Adidas-schoenen. Een enkel fotootje op Facebook en erbij gemeld dat de sales was begonnen op de website van Adidas. Er kwamen vele 'likes' binnen. Nog geen twee uur later stond Facebook vol met Adidas-spulletjes aangeschaft door andere vrienden tijdens de websale.

Sensation
ID&T, organisator van onder meer Sensation, ontdekte door het volgen van social media dat de beleving rond hun dansfeesten niet even duurt, maar dat bezoekers er het hele jaar mee bezig zijn. Daarop zijn verschillende stadia en zo’n 50 contactmomenten gedefinieerd om die beleving te benutten en te ondersteunen gedurende het hele jaar, bijvoorbeeld door het posten van foto’s en video’s.

Het platform van ID&T vormt ook een ‘social’ CRM-systeem. Naast informatie over de omzet die een klant genereert in kaartverkoop en merchandising, wordt ook de Klout-score van bezoekers gevolgd.

Klout specialiseert zich in het meten van invloed op social media. Klout berekent de online invloed van personen op basis van Twitter en Facebook. Klout gebruikt verschillende cijfers om die invloed te berekenen. Bij Twitter gaat het om retweets, tweets, followers en mentions. Voor Facebook worden het aantal likes en vrienden gebruikt. De scores worden vervolgens samengevoegd tot één score.

ID&T betrekt de invloedrijke Sensation-klanten bij de organisatie, onder andere door ze uit te nodigen als beta-tester van de nieuwe website, video’s en nieuwe concepten.

Ik ben invloedrijk!
Ik heb meteen mijn eigen Twitter-account ge-Klout… ik heb 44 punten en ik ben een ‘explorer’: You actively engage in the social web, constantly trying out new ways to interact and network. You're exploring the ecosystem and making it work for you. Your level of activity and engagement shows that you "get it", we predict you'll be moving up!

Ik heb bovendien een sterk en een betrokken netwerk. Ik ben invloedrijk en veel van mijn volgers zijn ook invloedrijk. Dat voelt machtig.

Privacy-bewakers zullen zich afvragen of we dit allemaal wel willen weten? En of anderen dit allemaal wel van ons mogen weten? Of hoef ik me daarover geen zorgen maken? Op Facebook en Twitter klets ik er vooral lekker op los, dat leidt nooit tot een betrouwbaar profiel. Of moet ik die Klout-score, met mijn sterk en betrokken netwerk, toch wat meer serieus gaan nemen en nadenken voordat ik iets tweet of op Facebook zet? Mmmm…

Webwinkel CRM
Klout is interessant voor webwinkels. Wie wil er niet weten wie zijn meest invloedrijke klanten zijn? Die klanten wil je toch betrekken bij het ontwikkelen van de website, de aanbiedingen en het aantrekken van nieuwe klanten? Omzet en bestellingen zeggen duidelijk niet meer genoeg: invloed is waar het om gaat.