Twinkle | Digital Commerce

Vijf succesfactoren

2017-05-26
180101

Het vijfjarige bestaan van Twinkle biedt me een mooie gelegenheid te schrijven over de vijf succesfactoren voor een renderende webwinkel.

1. Focus op vindbaarheid
‘Ik wil bovenaan in Google staan’. Ja, logisch. Staat een website niet bovenaan in Google dan bestaat ‘ie niet. Kennis van SEO is voor iedere marketeer een must. Hier kun je niet genoeg van weten. Heeft uzelf onvoldoende kennis in huis? Huur dan een specialist in of laat u trainen.

2. Usability: eenvoud en gemak
Bezoekers naar een site trekken is niet het moeilijkste. Het gaat erom om van een bezoeker een koper te maken. Usability is hierbij het belangrijkste. Kunnen bezoekers eenvoudig hun ‘taken’ uitvoeren? Tevreden gebruikers kopen het product, vertellen het door aan vrienden en verhogen de omzet. Hoe eenvoudiger een bezoeker een product kan bestellen, hoe hoger de conversie. De usability van een website kun je niet vaak genoeg (laten) testen.

3. Laat zien wie u bent
Vertrouwen is een niet te onderschatten onderdeel. Logo’s werken. Verkiezingen en positieve resultaten uit onderzoeken eveneens. Maar laat ook het gezicht, het team, achter de website zien. Dit schept vertrouwen en bezoekers willen nu eenmaal weten bij wie ze bestellen. Een lege doos? Daar zit niemand op te wachten. Een webwinkelier zonder keurmerk? Dan wordt het spannend.

4. Mag het ietsje sneller?
De snelheid van een website was al belangrijk vanuit het oogpunt van de bezoeker, maar Google neemt het ook mee als een steeds belangrijker criterium voor de ranking van de zoekresultaten.

5. Social media: de nieuwe Google
Een goede vriend van mij is heel recent begonnen met een webwinkel. De meeste bezoekers haalt hij niet uit Google, maar uit Facebook. Interessant! Social media; ik zou maar snel de aansluiting zoeken.

Martin van Kranenburg is marketeer bij Micazu.nl, online-marketingdocent en blogger.

Deze posting verscheen eerder als column in Twinkle 10-2010.