Twinkle | Digital Commerce

Werknemers in ecommerce

2017-05-26
110110
  • 3:06

Laatst las ik dat Jason Child gaat werken bij Groupon. Hij wordt Chief Financial Officer. Normaal zou ik dit nieuws weer snel vergeten, maar nu las ik dat hij hiervoor in een financiële functie actief was bij Amazon. En had die niet toevallig recent nog de concurrent LivingSocial gekocht? 

Voldoende werkgelegenheid
De e-commerce branche is nog redelijk nieuw, maar toch lijkt de werkgelegenheid bij e-commerce wel goed te zitten. Dagelijks kom ik nieuwe vacatures tegen via Twitter of de groepen op Linkedin. Webwinkels, bouwers en de toeleveranciers van de branche zijn regelmatig op zoek naar nieuwe mensen.  

Het vinden van goede mensen blijkt alleen soms een lastige klus. Een magazijnmedewerker, persoon voor de klantenservice of goede financiële man of vrouw is nog wel te vinden. Dit zijn functies die al wat langer bestaan. Maar bij veel webwinkels zijn vaak vacatures op functies waarvoor eigenlijk geen duidelijke voorstudie bestaat. Er ontstaan nieuwe posities waarbij toekomstige techniek, media en ontwikkelingen een grote rol spelen. Dit soort mensen leert het vak meer in de praktijk en zul je zelf grotendeels moeten opleiden. 

Mensen met kennis een flinke pré
Namen die buiten de branche bijna niets zeggen kunnen in de e-commerce branche een flinke pré zijn op een curriculum vitae. Een simpele stage op de marketingafdeling van Bol.com is voor sommige bedrijven al een stuk belangrijker dan al je diploma's bij elkaar. En ze vertellen het dan trots op hun weblog of Twitter. Afgelopen week kwam ik nog een bericht van bureau De Nieuwe Zaak tegen, dat trots vertelt waar haar nieuwe medewerkers gewerkt hebben. Logisch want in dit geval gaat het niet om concurrentie, maar gewoon om sterk werven.

Mensen komen en gaan, een gegeven waar weinig aan te doen valt. Het inwerken van nieuwe mensen moet dus ook bij Amazon en soms is dat een behoorlijk intensief proces. Het bedrijf is vaak de concurrentie voor dus het bedrijf en haar medewerkers leren van vallen en opstaan in de praktijk. Als een medewerker dan eindelijk het trucje in de vingers heeft en het bedrijf tot in de puntjes begrijpt, wil je niet dat deze zomaar opstapt, maar het hoort erbij. Dat weten ze bij Amazon ook. Maar naar een directe concurrent, lijkt me toch ook voor Amazon wel vervelend.

Concurrentiebeding?
Natuurlijk kun je bepaalde zaken proberen vooraf af te spreken maar écht uitsluiten is vrij lastig. Nederlandse wetgeving geeft eigenlijk aan dat een concurrentiebeding alleen van toepassing is als het echt de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengt. Zo niet, dan is het beperken van een persoon in zijn ontwikkeling meestal belangrijker dan de schade die een bedrijf ervaart bij het verliezen van de medewerker. Een concurrentiebeding heeft dus in veel gevallen weinig zin.

Jouw kennis bij de concurrent
Behalve dat het soms al erg genoeg is als een sleutelpersoon vertrekt bij een organisatie, is het nog vervelender als deze zijn kennis inzet bij de concurrent. In Nederland is er nog een soort ongeschreven regel dat jbedrijven zich een beetje gedragen. Het wereldje is klein en internetbedrijven zijn dan ook gematigd agressief in hun wervingsacties. Brancheorganisatie PIBN hanteert zelfs als een soort ongeschreven regel dat ze niet overdreven actief medewerkers bij elkaar weg werven, tenzij deze uit eigener beweging bij elkaar solliciteren. Een regel die in Nederland wel vaker als gentlemen's agreement wordt gezien.

In Amerika komt de situatie wel flink vaker voor. Zo werven Google, Microsoft en Yahoo behoorlijk bij elkaar. In 2005 liep dat nog uit op flink wat media-aandacht. Ook in de e-commerce branche wisselen mensen met steeds grotere regelmaat van bedrijf. Organisaties willen graag elkaars expertise.

Mijn vraag aan jullie: Toeval? Dat Jason Child na een recente overname van LivingSocial voor 175 miljoen dollar, hij nu een aanbod krijgt bij de grootste concurrent van dat bedrijf? En komt dit, op kleine schaal, in ons land eigenlijk voor?