Twinkle | Digital Commerce

Bouwen van deeplinks naar productpagina’s

2017-05-27
180101
  • 2:24

Er zijn vele manieren om links te bouwen naar homepages of blogpagina’s. Maar het is niet zo makkelijk om links te krijgen naar individuele productpagina’s of categoriepagina’s, de zogenoemde deeplinks. In dit artikel vindt u methodes om specifieke linkbuilding te realiseren.

Een deeplink is een link die geplaatst is naar een dieper gelegen gedeelte van een website. Het doel is de gebruiker rechtstreeks naar de relevante content te leiden in plaats van naar de homepage. Dergelijke links kunnen van positieve invloed zijn op zoekmachineoptimalisatie. Voor zoekmachines geldt immers: hoe meer links naar dieper gelegen content, hoe interessanter een site is. Een artikel op Seomoz.org geeft tips voor webwinkeliers om links naar andere pagina’s te bouwen dan de homepage. Een aantal van deze methodes kunt u hieronder lezen.

Fans
Vraag uw fans om een link op, bijvoorbeeld, hun social media-pagina's. Dit klinkt heel eenvoudig, maar het is verbazingwekkend hoe weinig retailers hier gebruik van maken. Het idee van het creëren van ambassadeurs voor een merk is niet nieuw. Denk alleen al aan hoe topsporters geld verdienen. U hoeft geen miljoenen te besteden aan een professionele sporter, maar kunt proberen gebruik te maken van de mensen die al liefhebber zijn van uw merk. Vooral als het gaat om hun favoriete producten. Een goed voorbeeld hiervan is het Lululemon Ambassador Program.

Sponsorships
Door bijvoorbeeld een relevant event te sponsoren, kunt u bij wijze van spreken een deeplink kopen. Een goed voorbeeld hiervan is het sponsoren van een marathon als u sportkleding online verkoopt. Door uw logo op de sponsorpagina door te laten linken naar uw pagina met hardloopschoenen, heeft u een relevante deeplink gecreëerd.

Details
Geef meer productdetails dan uw concurrenten door uw productbeschrijvingen uit te breiden middels aparte tabbladen per onderwerp. Op deze manier kunt u meer content kwijt, maar krijgt u geen ellenlange beschrijvingen. Binnen deze informatie kunt u heel eenvoudig deeplinks aanmaken naar uw eigen productpagina’s. Het is een beetje afhankelijk van het soort product. Bij verkoop van zonnepanelen kunt u bijvoorbeeld bij de productbeschrijving een tab aanmaken waarin de klant informatie kan vinden over installatie. Hierin beschrijft u onder meer alle hardware die nodig is bij het installeren, uiteraard met links naar de pagina’s van uw website waar deze hardware te koop is. Maar ook een stappenplan met instructies en wellicht een video waarin is te zien hoe het product moet worden geïnstalleerd.

Crowdsourcing
Creëer een crowdsourcing-campagne via social media rond een product. Bijvoorbeeld voor het wijzigen van een design van een T-shirt. U kunt vragen of consumenten ontwerpen insturen en hen ook laten stemmen op hun favoriete ontwerp. Zorg ervoor dat u de url vermeldt van het huidige ontwerp en een url waarnaar ze kunnen linken. Deelnemers aan de wedstrijd zullen natuurlijk overal deze link promoten om te zorgen dat zij zo veel mogelijk stemmen krijgen en de wedstrijd uiteindelijk winnen.

Meer tips en specifieke voorbeelden kunt u in dit artikel teruglezen.  

Bronnen: Nieuwslog.nl en Seomoz.org