Twinkle | Digital Commerce

'Muziekindustrie groeit met digitale consument mee'

2017-11-08
180101
  • 1:21

Digitale muziek neemt een steeds grotere hap uit de omzet binnen de muziekindustrie. In 2004 was het omzetaandeel slechts 2 procent. In 2010 is dit gestegen naar 29 procent. Dit blijkt uit een rapport van IFPI, de internationale vereniging van platenmaatschappijen.

In het Digital Music Rapport 2011 wordt ingegaan op de veranderingen in de distributie van muziek door digitale kanaalontwikkelingen, zoals de opkomst van smartphones. Zo is onder meer het aantal legale digitale abonneediensten toegenomen. Op dit moment hebben consumenten wereldwijd toegang tot meer dan vierhonderd legale diensten, waaronder bijvoorbeeld Spotify. In 2004 waren dit er nog minder dan zestig.



Belemmeren
De totale inkomsten uit digitale kanalen is hiermee gestegen van 420 miljoen dollar in 2004 naar 4,6 miljard dollar in 2010. Mooie cijfers maar het rapport gaat ook in op een factor die de groei van de markt remt, namelijk digitale piraterij. ‘Het is de grootste bedreiging van de sector’, volgens Frances Moore, CEO van IFPI. ‘De legale diensten concurreren op een markt die vergeven is van het illegale aanbod en ze zullen niet overleven als er geen actie wordt ondernomen.’

Paul Solleveld, directeur van het Nederlandse IFPI-lid NVPI erkent dit. Hij zegt op de site van de brancheorganisatie: ‘De markt wordt gehinderd door de oneerlijke concurrentie van het gratis illegale aanbod. Het omzetaandeel digitaal in Nederland is daardoor slechts 9 procent. Er is simpelweg geen eerlijk speelveld.’

Het uitgebreide rapport met meer informatie hierover en cijfers vindt u hier.

Bron: Nvpi.nl