Van webwinkels is bekend dat ze goed scoren als ze zich bevinden in een specifieke markt. Zeker als ze die markt zo goed kunnen voorzien dat ze echt als expert worden gezien en hun expertise in alle kanalen binnen deze markt terug te vinden is. Hoe goed ken jij je markt en gebruik jij deze kennis voldoende?
Het belang van een goed ondernemingsplan
Al bij het maken van een businessplan wordt je met je neus op de feiten gedrukt. Als je niet genoeg weet te vertellen over je doelgroep zijn er aardig wat onderdelen waaraan je geen invulling kunt geven. Veel startende webwinkeliers vinden dat niet direct een probleem, omdat ze niet direct vanaf het begin echte resultaten verwachten. Maar voor de grotere serieuzere spelers, of voor starters die direct met een startkapitaal willen beginnen blijkt een marketingplan een belangrijk deel van het businessplan.
Onderzoek te duur?
Een markt echt laten onderzoeken kost natuurlijk geld en in de meeste gevallen voeren webwinkels vooraf geen onderzoek uit. Webwinkeliers zijn niet per definitie rijk en marketing komt dan het laatst aan de beurt. Eerst wil men zorgen dat de webwinkel zelf op orde is, de producten naar wens zijn en alle stappen goed doorlopen kunnen worden voor er geld wordt uitgegeven aan extra bekendheid of bezoekers. Maar dan blijkt al snel dat marketing uitgroeit tot een enorme kostenpost. Het slurpt soms wel 30 procent van de totale omzet op!
Scoren met je website
Om echt met elke marketingeuro te kunnen scoren is het zaak goed te focussen. Focussen kan online ook met een enorm assortiment, bijvoorbeeld door structureel gebruik te maken van de longtail. Een longtail betekent in deze dat je niet per definitie een breed assortiment hebt, maar wel dat dit diep is. Oftewel van een specifiek product heb jij meerdere varianten, kleuren en types.
Dat deze strategie kan werken is al veelvuldig bewezen. Het is wel lastiger. Want met zoveel opties, producten en variaties is het belangrijk om een zeer goed geoptimaliseerde navigatie in je webwinkel te hebben. Welke kopjes genereren de meeste kliks? En hoe komen bezoekers het snelste bij de producten die ze zoeken? Welk kopje moet bovenaan en welke juist ver weggestopt? Wat denken anderen van jouw webwinkel? Informatie die je enkel kan weten als je het goed meet en onderzoekt. Hoe beter jij je bezoekerspaden en -gewoonten kent, hoe beter jij je webwinkel kan afstemmen op je doelgroep.
Scoren in zoekmachines
In zoekmachines komt kennis van de markt erop neer dat je je richt op de longtail, het zoeken van meerdere zoektermen. Zoektermen die op zichzelf weinig worden gebruikt maar bij elkaar een leuke traffic kunnen betekenen van mensen die al op zulke specifieke termen klikken. Zo kun je vrij nauwkeurig bedenken wat ze zoeken en op welke pagina van je website ze terecht moeten komen. Hoe groter je assortiment, hoe beter die long tail kan werken. De grootste webwinkels hebben dan ook campagnes van soms wel duizenden trefwoorden. Hoe meer je van je doelgroep afweet en hoe specifieker je hun zoektermen kunt omschrijven, hoe effectiever je jouw marketingeuro kunt besteden. Het loont dus om je markt tot in details te kennen!
Scoren in social media
Social media als Twitter, Facebook of Hyves zijn enorm toegankelijk en het is gemakkelijk om even wat te posten of te verbinden met een goede bekende. Dat is interessant, want zo kun je, naast je huidige momenten van contact, ook via het internet in verbinding met elkaar blijven. Dat werkt dan weer niet als je naast je zakelijke activiteiten je accounts ook gebruikt voor allerlei persoonlijke zaken.
Natuurlijk is het leuk om een tweet te sturen naar een neefje die zijn rijbewijs heeft gehaald, of een goede vriend die jarig is. Maar als je dit de hele dag door doet, zul je merken dat het lastig is om je social media voor zakelijke doeleinden in te zetten.
Niet alleen stoppen geïnteresseerde zakelijke gebruikers met het volgen van jouw accounts als hierop alleen maar persoonlijke info wordt vermeld, ook kom je zelden nog maar in de diverse suggesties die bepaalde software, zoals Twitter zelf, bieden. Het is lastig om de context van jouw Twitter-account te vinden als er geen rode lijn in je contacten, berichten en lijsten te vinden is. Het kan dus lonen om een speciale Twitter te openen voor je bedrijf en deze te focussen op een doelgroep en niche, die vooral voor je bedrijf van belang is.
Zo blijf je in de suggesties en overzichten terugkomen die in een speciale niche bekend zijn.
Hoi Dirk Jan,
Ik ben niet zo'n fan van Twitter maar ik zal mij inhouden ;). Zoekmachinemarketing is inderdaad enorm belangrijk. Zodra je een prachtige webwinkel hebt gebouwd kom je erachter dat internetmarketing iets anders werkt dan een fysieke winkel. Maar in de basis:
Open gaan betekent niet dat je ook automatisch bezoekers binnen krijgt evenals dat online gaan niet betekent dat je ook automatisch bezoekers binnen krijgt.. behalve als je je google posities een beetje domineert.
Een social media strategie staat voor de meeste bedrijven nog in de kinderschoenen. Wat betreft Twitter, Hyves en Facebook is er niet 1 reguliere uitspraak over te doen. Ligt een beetje aan het type webwinkel, maar ik denk dat alleen zakelijke klanten je Twitter account wellicht serieus volgen. Dus dat zou je kunnen gebruiken als zakelijke nieuwsbrief aan je leveranciers. Op Facebook zie je wel al meer consumenten die merken en bedrijven volgen. Het is dus wel interessant om hier aanbiedingen op te communiceren en wellicht ook nieuwe oplossingen of nieuwtjes te delen. Dit heeft ook nog een virale werking. Maar de meeste webwinkels die bijvoorbeeld een Facebook groep hebben, hebben rond de 1000 volgers. Hoe waardevol is dat? Heb je nog ideeen waardoor je meer bezoekers naar een Facebook groep kunt krijgen?