Twinkle | Digital Commerce

Kansen-OpenID-voor-je-webshop

2017-05-26
338137
  • 3:11

Als je iets bij een webwinkel koopt maak je in de meeste gevallen een account aan. Zo kun je later terugzoeken wat de status van je bestelling is. Hoelang duurt het nog voordat je kunt inloggen met een algemeen internetaccount?

Eerder dit jaar werd al bekend dat de verschillende accounts die mensen op internet gebruiken niet altijd even veilig zijn. Voor webwinkeliers was dit trouwens oud nieuws, getuige dit Twinkle-artikel uit 2007. Mensen gebruiken vaak de naam van hun partner, een geboortedatum of een geheime vraag waarvan het antwoord gemakkelijk via Google te vinden is. Een algemeen internetaccount zou hiervoor de oplossing kunnen zijn. De bekendste is OpenID. Een initiatief dat nu al door de grotere partijen wordt ondersteund. Zo kun je inloggen bij Google, Facebook of Hyves met eenzelfde account.

Discussie
De discussie rond OpenID is al enkele jaren aan de gang en ook Twinkle heeft er eerder over geschreven. Toch blijft de discussie actueel en lijkt nu een omslagpunt bereikt. Sinds partijen als Google meedoen met OpenID is het aantal gebruikers met een account interessant geworden voor marketeers. Zo hebben eigenlijk alle Google gebruikers nu ook een OpenID.

Natuurlijk heeft dit ook weer nadelen, want als iemand eenmaal je OpenID weet kan hij straks niet alleen bij de betreffende website inloggen, maar zich zo'n beetje overal op het internet als jou persoon voordoen. Los daarvan kan één internetaccount per gebruiker internetondernemers helpen bij het personaliseren van content voor bezoekers van je website.

Verdrievoudigd
Een van de voorbeelden waar dit goed te zien is, is ons forum voor webwinkel eigenaren. Dit forum kreeg per dag een handvol nieuwe leden. Maar nu direct op elke pagina duidelijk is dat webwinkeliers ook kunnen inloggen met hun Google of Yahoo account is het aantal nieuwe gebruikers per dag verdrievoudigd. Webwinkeliers maken massaal gebruik van Google Analytics en adverteren bij zowel Google als Yahoo. Doordat ze hier al een account hebben kunnen ze met twee drukken op de knop nu ook reageren op berichten op het forum. Dit is direct te zien in de activiteit op de website.

Omzetverhogend
Kick Willemse schreef het al in 2009: OpenID kan omzetverhogend werken voor webwinkels, alleen heeft het bij een internetwinkel wel meer tijd nodig. Een webwinkel heeft ook adres- en betalingsgegevens nodig en vanwege privacy-aspecten wil de shop deze liever niet delen met andere partijen. Zodra je met een Hyves- of Twitter-account ook bij webwinkels kunt bestellen zal deze toepassing een enorme boost krijgen. Momenteel biedt OpenID deze mogelijkheden nog niet en dus is het maken van een account bij een webwinkel noodzakelijk.

Meer informatie
Geert-Jan Smits van Jungle Minds wijst bij de meerwaarde van OpenID onder meer op extra data over de bestelhistorie of interesses van de klant. Toch kan het aanbieden van OpenID nu al ook zonder deze aanvullende gegevens meer omzet voor webwinkels brengen, op de wat langere termijn. Zo zullen gebruikers niet snel meer hun account vergeten en blijven incidentele kopers ook gewoon klant bij je webwinkel. Daarnaast biedt een OpenID nog veel meer kansen op het gebied van marketing en het aanbieden van persoonlijke content. Als gebruikers zijn ingelogd kun je veel beter persoonlijke content voorschotelen, zoals persoonlijke aanbiedingen.

Drempel lager
Dat kan nu al bij vaste klanten die telkens op jouw website inloggen, maar dit inloggen gebeurt nu nog te weinig om er echt gebruik van te kunnen maken. Klanten zijn vaak enkel ingelogd als ze iets kopen en als ze daarna op een andere computer (op het werk bijvoorbeeld) de webwinkel weer bezoeken zullen ze niet snel inloggen. Met een OpenID zal deze drempel een stuk lager zijn omdat gebruikers extern al zijn ingelogd, bijvoorbeeld met de diensten van Google of Hyves.

Standaard
OpenID is en blijft dé standaard. Dat is een ding dat zeker is. Google, Facebook, MSN en Hyves werken en experimenteren allemaal met dezelfde vorm van een internetaccount en het is dus even wachten tot de eerste echte commerciële successen bekend worden.

Welke webwinkel weet als eerste een succesvolle businesscase met OpenID neer te zetten?