Twinkle | Digital Commerce

Het hoogtepunt van het jaar?

2017-11-08
347276
  • 4:23

Vol verwachting klopt mijn hart. Dat beschrijft goed de stemming die ik had toen ik deze week vertrok naar Maarssen. Op het e-commerce hoogtepunt van het jaar zouden mijn ogen open gaan, zou ik gelijkgestemden treffen en ’s avonds als herboren huiswaarts keren.

De aankomst bij de Thuiswinkel Update was veelbelovend. Een prachtige locatie, voldoende parkeergelegenheid en zelfs mijn badge lag zonder typefouten op mij te wachten. Ik had zelfs geen tijd om mijn kopje soep fatsoenlijk naar binnen te werken. Hockeytopper Marc Lammers stond al klaar om mijn adrenalinepijl tot ongekende hoogte te stuwen.

‘Dit is de belangrijkste dag van het jaar!’ en ‘Winnen is belangrijker dan deelnemen’. Kreten die ervoor zorgden dat ik helemaal klaar was voor vier zinderende sessies met het gemeenschappelijke thema ‘Bricks & Clicks’. Ik heb tenslotte een webshop én een winkel. Met vier lichtende voorbeelden op het programma kon ik niets anders dan mij gelukkig prijzen samen met het selecte groepje dat een plaatsje had weten te bemachtigen in de zaal.

Het succes van Albert Heijn
Hoewel Albert.nl denkt dat mijn woonplaats in een ontwikkelingsland ligt,  wilde ik toch van Jan Mannaerts horen hoe het hem gelukt is om op plaats 11 in de Twinkle100 terecht te komen. Ik was niet de enige. ‘Deel je succes met ons’, hoorde je de zaal denken. Jan dacht daar echter anders over. ‘Ik ga jullie niet vertellen wat het geheim is van het online-succes van Albert Heijn.’ Het viel mij mee dat niet direct de hele zaal leegstroomde, maar Jan de illusie gaf dat men niet teleurgesteld was.

Wat volgde was een presentatie die niet had misstaan als lesstof voor tweedejaars studenten webwetenschappen. Ik zag gordijnen van de Hema, een folder van het Kruidvat uit het begin van de eeuw en een gelikt stukje powerpoint dat een brave AH-medewerker voor Jan had gemaakt. Maar Jan zag ons niet. Hij herkende zijn collega’s niet. Hij bleek te zijn gekomen om ons te iets te vertellen en niet om iets met ons te delen.

TNT Post als interactief voorbeeld
Guido de Wit had aandachtig naar zijn voorganger geluisterd en kon dus profiteren van de gemiste kans van Jan. Hij zou mij nu gaan overtuigen waarom ik als adverteerder in zijn Sjopze-folder moest staan. TNT was deze keer tenslotte niet gekomen om ons te vertellen hoe zij hun postbezorgers tevreden houden of pakketjes op tijd bezorgen, maar om te laten zien hoe interactief ze zijn.

Helaas kon ik de presentatie van Guido niet helemaal volgen, want hij stond met zijn rug naar de zaal toe. Daarbij prikte hij met zijn vinger in het projectiescherm alsof hij dacht dat het net als TNT interactief was. Ik sukkelde langzaam in slaap terwijl Guido piramides en stroomschema’s op het scherm toverde. Terwijl zijn hoogtepunt van het jaar na 45 minuten werd beëindigd door een beleefd applaus, maakte ik mij met een colaatje tijdens de pauze op voor Pieter, de man van 100 miljoen.

100 miljoen maakt cool
Een bomvolle zaal en aan je lippen hangende toehoorders. Wat doe je dan als man van 100 miljoen die niets meer hoeft te bewijzen? Precies, je blijft cool en draait op routine een bekend nummertje en laat nogmaals zien waarom jij hebt bereikt waar zij alleen van kunnen dromen. De loonslaven en minder succesvolle ondernemers in de zaal lachen om je grappen en vallen van de ene in de andere verbazing bij het aanhoren van facts & figures.

Maar waarom liet Pieter achterwege wat hem online groot gemaakt heeft? Het brengen van noviteiten en het overtreffen van klantverwachtingen? Ik zat namelijk te wachten op een flitsend verhaal over het nieuwe Coolblue met een compleet vernieuwde look & feel. Binnenkort toch live te bewonderen? Ook had Pieter de geruchten over een mogelijke overname door de nummer 1 van deTwinkle100 kunnen voeden of ontkrachten. Wie zou het hem kwalijk nemen als hij eens onvervalst zou cashen?

FRS : een stijger of daler?
Over cashen hoeft Urië Ballast van de Free Record Shop niet na te denken. Een geluk bij een ongeluk, want het zal een van de weinige zaken zijn waarover hij niet hoeft na te denken. Op de rokende puinhopen van alle probeersels van de afgelopen jaren, gooit men het langs de A20 maar weer eens over een compleet nieuwe boeg. Afgelopen is het met outsourcen, het flitsende Frs.nl en een apart opererende BV.

Daar waar zijn voorgangers het liever hielden bij een ingestudeerd praatje met weinig nieuwswaarde, ging Uriël gewoon met de billen bloot. Laten zien waarom je op de 100ste plaats staat in plaats van tientallen plaatsen hoger in de Twinkle100. Zou het soms een grapje van Hans zijn; volgend jaar gewoon samen met Vanessa met stip genoteerd in de bovenste regionen van de 2010 versie?

Vrienden maken
Een kleine illusie armer na vier sessies, vestigde ik mijn hoop op de borrel. Hier zou ik 499 vrienden maken want met een uitverkochte voorstelling was iedereen aanwezig die ik graag eens zou willen ontmoeten. Ik kreeg visioenen van een verenigingskantine na een voetbalwedstrijd met veel bier en een ouwe jongens krentenbrood sfeer. Wat ik zag was een select gezelschap dat beleefdheden met elkaar uitwisselde en meer geïnteresseerd was in het in lucht brengen van zoveel mogelijk Twitterberichtjes dan in het vergroten van de vriendenkring.

Het hoogtepunt van de dag
Ik had genoeg gezien en droop af. Tijd om naar huis te gaan want een uitnodiging voor de Twinkle100 party zat er dit jaar niet in. Maar gelukkig wist ik dat het hoogtepunt van de dag nog moest komen. Dat kwam in de vorm van een Tweet van De Nieuwe Zaak. Ik sta er in: pagina 43!