Twinkle | Digital Commerce

Focus op de productpagina

2017-05-27
180101
  • 1:43

Door onder meer het toevoegen van features en verbeterde productafbeeldingen proberen webwinkeliers de online-verkoop te stimuleren. Maar voor veel webshops liggen hier nog mogelijkheden. Dit blijkt uit een onderzoek door eDigital Research.

Econsultancy bespreekt in een artikel een aantal voorbeelden uit het rapport. Hierbij verwijst de online-community terug naar een checklist voor de productpagina, die ze vorig jaar hebben opgesteld. Een voorbeeld van een webwinkel die grotendeels voldoet aan de punten op de checklist is Javari.co.uk. Deze schoenen- en tassenshop geeft onder meer gedetailleerde productinformatie, maattabellen en daarbij een duidelijke melding dat bezorging en retournering zowel gratis als eenvoudig is.



Maat- en tijdsaanduiding
Maar de site heeft  opvallender opties. Als je namelijk met je muis over de maataanduiding gaat, geeft de site weer hoeveel items er nog in diezelfde maat op voorraad zijn. Daaronder staat vermeld hoe lang je nog hebt - aantal uur plus minuten - om het product de volgende dag in huis te hebben.



Daarnaast biedt de shop ook alert features zoals de mogelijkheid om een melding te ontvangen indien een bepaalde maat weer op voorraad is. Verder zijn er opties voor cross selling, reviews en, niet geheel onbelangrijk: uitstekende productafbeeldingen. Zeker voor online-mode is goed beeldmateriaal van belangrijke waarde. Denk aan foto’s vanuit meerdere hoeken of een productvideo waarbij het product vanaf elke kant wordt getoond. Een open deur misschien, maar toch blijken nog veel sites hier niet of niet geheel aan te voldoen.

Venster
Uit de studie kwam ook een aantal minder goede productpagina’s naar voren, waaronder de site van Waitrose, een Britse supermarkt die ook online verkoopt. De reden waarom deze shop niet goed scoorde in het onderzoek is allereerst omdat elke productpagina in een nieuw venster wordt geopend. Daarbij is de tekst amper leesbaar zonder in te hoeven zoomen. Bovendien is er op het geopende venster geen knop te vinden om het product in de winkelwagen te plaatsen. Hiervoor moet je eerst het venster sluiten. Een absolute conversiekiller volgens Econsultancy.



Bron: Econsultancy.com