Twinkle | Digital Commerce

CEO Adversitement start open marketingplatform O2mc

2017-05-27
180101

Adversitement is de eerste partner van O2mc, naar eigen zeggen ‘het eerste zelflerende, beslissende en uitvoerende online marketingplatform ter wereld’. Bob Nieme, CEO van Adversitement en grondlegger van het platform, nodigt andere bureaus uit om aan te sluiten.

Nieme zegt dat webanalytics veel hoogwaardige data oplevert voor marketeers, maar dat het toch vaak blijft bij traffic-generatie: ‘Over het daadwerkelijk optimaliseren van beslissingen laten vendors (verkopers van analytics software, red.) weinig los. Ze hebben een black box benadering en laten zich niet in de kaarten kijken. Met O2mc willen we een open ontwikkelplatform bieden, waarin juist transparantie centraal staat. Bovendien willen we de afhankelijkheid van Google verminderen, dat bedrijf bepaalt ons leven zowat.’

Zelflerend algoritme
Aan de basis van O2mc  liggen praktijkervaringen van Adversitement en jaren van onderzoek naar gedragsvoorspellende en gedragsbeïnvloedende kenmerken. Resultaat is een zelflerend algoritme dat zelfstandig informatie uit een grote verscheidenheid aan bronnen kan koppelen en interpreteren. Nieme noemt het een ‘decision support engine’, die verder gaat dan de nu bestaande oplossingen: ‘Met O2mc kunnen marketingmanagers realtime beslissingen nemen op basis van oneindig veel variabelen, waaronder bezoekersgedrag, jaargetijden, beurskoersen of het actuele weer. Het systeem kan acties zelf aansturen, zoals het bijstellen van keywords in AdWords-campagnes. Op deze manier kunnen marketeers zich weer meer gaan toeleggen op creativiteit.’

Licentiemodel
Nieme zegt O2mc marktgericht te willen ontwikkelen. Hij ziet voordelen van een gezamenlijke aanpak op basis van zoveel mogelijk data. ‘Daarom hanteren we een licentiemodel voor O2mc. Eén en één is drie in dit geval, tijd is een belangrijke factor.’