Twinkle | Digital Commerce

Sears mikt op retailers in de regio met Local Marketplace

2017-11-08
180101
  • 1:42

Sears helpt andere retailers al enige tijd producten te verkopen via de marktplaats van Sears.com. De warenhuisketen heeft onlangs in stilte Local Marketplace gelanceerd, waarmee sterker wordt ingespeeld op de lokale component.

Met Local Marketplace breidt Sears de bezorgopties van zijn vorig jaar gelanceerde marktplaats voor derde retailers uit. Dat doet de retailreus allereerst in Chicago, Boston, Washington D.C. en New York. Voortaan kunnen kopers bestellingen nog dezelfde dag in de buurt oppikken of in zijn geheel laten bezorgen.

Shop for items I need
Voor de nieuwe toepassing (uitleg hier) heeft Sears de button ‘Shop for items I need’ geïntroduceerd, waarbij de klant kan kiezen uit ‘now’, ‘later today’, ‘tomorrow’ en ‘anytime’. De klant wordt dan om zijn postcode gevraagd, waarna de lokale beschikbaarheid van producten wordt weergegeven. Bestelde artikelen kunnen vervolgens worden opgepikt bij vestigingen van Sears óf van de derde partij die verkoopt op Sears.com. Daarnaast bestaat de optie de producten thuis te laten bezorgen.

Abonnementskosten
Sears hoopt dat regionale retailketens en familiebedrijven Local Marketplace zullen omarmen als extra verkoopkanaal en dat ze daarvoor hun producten zullen toevoegen aan het assortiment op Sears.com. Ze hoeven volgens de Chicago Tribune niet de abonnementskosten te betalen die nationaal opererende retailketens wel aan Sears moeten overmaken voor de derdenverkoop. Uiteraard moeten ze wel een verkoopcommissie afdragen van tussen de 7 en 20 procent.

Nieuwe winkelmogelijkheden
Tegen Internet Retailer zegt Sears’ e-commerce manager Imran Jooma over Local Marketplace: ’We bieden onze kopers nieuwe winkelmogelijkheden die onze concurrenten (ook Amazon en Wal-Mart verkopen producten van derden, red.) niet zullen aanbieden, waaronder het openstellen van onze Marketplace voor lokale retailers.’

Levensmiddelen
Met een omzet van 2,8 miljard dollar in 2009 Sears is de nummer 8 in de Top 500 Guide van Internet Retailer. Afgelopen juni begon Sears met het bezorgen van levensmiddelen aan de deur. Rond die tijd sprak internetbaas Jooma op de Internet Retailer Conference & Exhibition in Chicago, waar hij onder meer de rol van innovatie belichtte. Twinkels verslag van zijn presentatie vindt u hier.