Twinkle | Digital Commerce

Otto viert verjaardag: alweer vijftien jaar webverkoper

2017-11-08
180101
  • 1:17

Met een speciale verjaardagswinkel viert Otto dat het alweer vijftien jaar producten verkoopt op internet. De postorderaar was in 1995 één van de pioniers in het Duitse webwinkelandschap. Inmiddels is e-commerce de groeimotor van het bedrijf.

Otto heeft een campagne opgetuigd om zijn derde lustrum als webverkoper in Duitsland luister bij te zetten. Onderdeel daarvan zijn de Geburtstagshop, een 15 euro-shop en een Geburtstag-Gewinnspiel.

M.otto.de
Vijftien jaar geleden begonnen met een beperkt assortiment, verkoopt Otto.de inmiddels meer dan een miljoen producten van ongeveer 3.500 verschillende merken. Volgens Thomas Snieders, directeur nieuwe media bij Otto in Duitsland, betaalt de opgebouwde ervaring zich uit: ‘Meer dan 60 procent van de omzet genereren we inmiddels via internet en dat percentage groeit nog steeds. Met de lancering van het voor smartphones geoptimaliseerde M.otto.de en ons grotere bereik in social media heeft Otto al belangrijke fundamenten voor e-commerce in de toekomst gelegd.’

‘Grootste in fashion’
Met een online-omzet van 3,8 miljard euro (op een totaal van 10,1 miljard euro) in het afgelopen jaar noemt de Otto Group zich ’s wereld grootste online-retailer voor fashion en lifestyle producten. Over de hele linie claimt het bedrijf alleen Amazon, dat zich juist nadrukkelijker wil gaan toeleggen op mode, voor zich te moeten dulden online.

Catalogi
Otto’s groeiende inkomsten uit e-commerce (plus 20 procent op concernniveau) overcompenseren de dalende verkopen uit catalogi in het afgelopen boekjaar. Bij ‘core brand’ Otto tekende online voor 62 procent van alle omzet.