Albibaba.com heeft het afgelopen kwartaal 49 procent meer omzet geboekt dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. De handelssite voor de zakelijke markt, inkoopkanaal voor veel webwinkeliers, blijft vooral buiten China aan de weg timmeren.
Kleinere en middelgrote retailers, leveranciers en distributeurs kunnen op Alibaba.com terecht ('Global trade starts here') om producten in te kopen van voornamelijk Aziatische fabrikanten. Die kunnen ze later zelf doorverkopen aan de consument, bijvoorbeeld in een webwinkel.
Het aantal geregistreerde gebruikers van Alibaba’s internationale marktplaats groeide in drie maanden tijd met 8,5 procent tot een aantal van ruim 13,6 miljoen. Over twaalf maanden genomen kwam de groei uit op 44,2 procent. Het aantal internationale storefronts ofwel b2b-winkeltjes groeide in een jaar tijd met 38,5 procent, zo wordt duidelijk in onderstaande tabel.
Alle gepubliceerde cijfers over Alibaba.com vindt u hier.
Alibaba Group
Alibaba.com is onderdeel van de Alibaba Group, waar Yahoo voor 40 eigenaar van is. Tot de groep behoren ook China’s grootste online-handelsplaats Taobao (b2c) en het ter plaatse dominante online-betaalsysteem Alipay.
Maggie Choo
Tijdens het jaarlijkse congres van Internet Retailing in Londen stelde Twinkle vorig jaar vijf vragen aan Maggie Choo, verantwoordelijk voor Alibaba’s groei in de EMEA-regio. Het artikel leest u hier.
Alibaba-CEO David Wei mikt op nieuwe overnames op de Amerikaanse markt, zei hij vandaag. Het Chinese bedrijf zal echter niet direct gaan concurreren met de grote e-commerce spelers in de VS.
Bloomberg schrijft:
Alibaba, used by Wal-Mart Stores Inc. and Procter & Gamble Co. to purchase goods, this year started an e-commerce site aimed at the U.S. market, and last month completed its first acquisition in the worlds biggest economy. Wei said his company isnt trying to set up in direct competition with Amazon.com Inc. and EBay Inc.
We go to help merchants on EBay and Amazon to improve their profit, Wei said. So far, we have no ambition to serve consumers in the U.S.
Via Businessweek.com