Een omzetstijging van 3.000 procent naar aanleiding van één tweet klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar in het geval van het 'U kijkt zo lief …' t-shirt van Funshirts.nl was deze enorme stijging werkelijkheid.
Ook het verkeer naar de website nam met meer dan 1.500 procent toe na de inmiddels legendarische woorden van Jan Peter Balkenende tijdens het Carrédebat op 26 mei 2010. Binnen zeer korte tijd had Dimitry Vleugel - eigenaar van Funshirts.nl - regionale en landelijke media over de vloer en verschenen er interviews op radio, internet en televisie. Ook Twinkle besteedde kort aandacht aan de actie, op pagina 38 van het laatste nummer.
Achter deze link is het volledige overzicht van interviews die Dimitry gegeven heeft terug te vinden. En dat allemaal naar aanleiding van één tweet. Direct verkopen via sociale media kan dus! Of …
Twitter als verkoopkanaal
Iedereen die wil blijven geloven dat dit succes volledig aan Twitter te danken is, kan nu ophouden met lezen. Alweer een mooie case om aan de toch al niet te stoppen lijst met Twitter-successen toe te voegen. De calculator ligt vast al in de aanslag om eens na te rekenen wat die 3.000 procent omzetstijging tot gevolg kan hebben op de eigen verkoop.
Kans op succes
Wat verklaart nu het succes van een dergelijke actie? Als we dat zouden weten, is de waarschijnlijkheid van herhaling groter. Ja: waarschijnlijkheid. Succes op een sociaal platform als Twitter is niet te garanderen. Sociale systemen zijn complex, en dat betekent dat in het verleden behaalde resultaten absoluut geen garantie bieden voor de toekomst. Ook in het geval van Funshirts.nl blijkt de verkoop na verloop van tijd weer terug te vallen naar het niveau van voor deze actie. Toch zijn er een aantal overeenkomsten met andere succesverhalen die duiden op een patroon.
Product staat voorop
In de eerste plaats is het product van belang. In dit geval ging het om een t-shirt dat inspeelde op een actueel en emotioneel onderwerp; de aanstaande verkiezingen. Een onderwerp waar vrijwel geheel Nederland op dat moment mee bezig was. Dat wil niet zeggen dat actualiteit alleen een voorwaarde voor succes is, maar wel dat het product een bepaalde waarde heeft. Eerder zagen we dit ook al bij de 4 Euro iPad houder.
Kwaliteit van het netwerk
Dimitry is als Dim al ruim twee jaar actief op Twitter en hij heeft hier een groot netwerk én een reputatie opgebouwd. Door actief in dialoog te gaan met anderen behoren ook andere invloedrijke personen tot zijn netwerk. Het gaat er dan ook niet om hoeveel volgers (of vrienden op andere sociale netwerken) je hebt, maar wie je volgers zijn. Een relatie opbouwen met deze personen vereist vertrouwen en een persoonlijke aanpak. Zo kwam het idee voor dit specifieke shirt (crowdsourcing) van @slijterijmeisje, zelf ook een ‘bekende’ met bereik op Twitter.
Verkoop is een bijproduct
Voor Dimitry is Twitter een communicatiemiddel; een kans om in gesprek te raken met andere personen. Concrete verkoop is hierbij een bijproduct en zeker geen hoofddoelstelling. Het dialoog staat hierbij voorop, wat bijdraagt in het vertrouwen dat andere in hem hebben. Het 'U kijkt zo lief ...' t-shirt is absoluut een mooi, inspirerend en meetbaar voorbeeld van wat de impact van een medium zoals Twitter kan zijn. Echter, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ...
De vraag: Twitter als verkoopkanaal, of toch niet?
Hoi Jeroen,
niet, inderdaad!
Kijk, het antwoord op de vraag wordt eigenlijk in het artikel al gegeven zodra je uitlegt dat Dimitry al ruim twee jaar actief is op Twitter, hij daar een groot netwerk heeft en tevens een product levert dat snel gefabriceerd kon worden en nota bene daarmee op een actueel thema kan inspelen. Dit zijn dusdanige factoren dat ik deze factoren meer als een aanleiding tot extreme groei (omzetstijging van 3.000 procent ) zie dan het twitter in zijn hoedanigheid. Immers neem die factoren weg en wat blijft is een simpel tweetje. Eén van velen per seconde ;-)
Wat ik bedoel te zeggen is dat uitgaande van bepaalde gegevens en factoren er zoveel verkoopkanalen te bedenken zijn. Als ik tijdens de oranje grachtenvaart nou mijn ijscowagen in de gracht had gereden (dit is geen uitnodiging tot doen!) met groot de tekst op het dak http://www.ijswereld.nvt dan konden we nu discussiëren of de Heerengracht de verkoopkracht van mijn extra ijsverkopen is.
Ik zou dus graag je laatste zin willen afmaken.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, en twitter ook niet ;-)