Twitter zou van plan zijn om via het pas aangemaakte @earlybird-account webwinkelaanbiedingen te communiceren. Volgens de geruchten zal het sociale netwerk onder meer gaan verdienen aan verkoopcommissies.
Behalve een kickback fee zou Twitter ook vaste vergoedingen krijgen voor de ruimte die het beschikbaar stelt op het @earlybird-account, weet Hyped te melden. Het weblog refereert aan insiders, die stellen dat Twitter gaat samenwerken met ‘een grote e-commerce partner’.
Reactie Twitter
De geruchtenstroom over het Twitter-account, dat op moment van schrijven nog niet live is, kwam op gang door een artikel op ReadWriteWeb. Het populaire technology blog vroeg Carolyn Penner van de communicatieafdeling van Twitter wat de bedoeling is met het account. Penner liet weten dat er interessante dingen op stapel staan voor @earlybird. ‘Keep waking up early and you might be the first to find out what they are.’
Aanbiedingenplatform
Het is niet onwaarschijnlijk dat Twitter webwinkelaanbiedingen gaat communiceren op een apart account. Het bedrijf zoekt naar manieren om de populariteit van zijn netwerk te gelde te maken, een doel dat ook wordt gediend door de introductie van adverteren op Twitter. Dell, dat alleen voor zijn outlet-account al ruim anderhalf miljoen volgers heeft op Twitter, toonde de potentie van het netwerk als aanbiedingenplatform al aan.
Woot Happy Hour
Twitter zelf startte onlangs een samenwerking met Woot, de dagaanbiedingensite die door Amazon wordt overgenomen. Twitter-volgers van Woot krijgen sinds kort te zien wanneer er een verder onaangekondigd Woot Happy Hour van start gaat. In dat uur geldt een speciale topaanbieding, los van de actuele dagaanbieding op Woot.com.
Ik blijf het interessant vinden hoe Twitter worstelt met het vinden van een juist valorisatiemodel. Ik hoop voor Twitter dat ze niet binnen al te lange tijd een model vinden die geld in het laadje gaat brengen. Ik heb namelijk het idee dat het adverteren via Twitter slechts een druppel is op een gloeiende plaat.
En dan nu dit artikel over verdienen aan webaanbiedingen. Ik ben hier van mening dat voor bedrijven als Dell er zeker veel te halen valt. Ikzelf promoot ook de diverse dagaanbiedingen via Twitter (@1dagskoopjes) en dit levert zeker resultaten. Maar ik en anderen die Twitter gebruiken als bron van inkomsten hebben geen overheadkosten voor dataverkeer etc.
Twitter die geld gaat verdienen aan een eigen Twitter account, waar vervolgens ook weer volgers voor verkregen moeten worden lijkt me nu niet echt de cash-cow die Twitter nodig gaat hebben om op de lange termijn rendabel te blijven.