‘Service, service en service.’ Zo omschreef Monique Broere de filosofie van Plutosport in een Twinkle-interview in 2008. Toen was het bedrijf nog een jonge speler met fysieke megastores in Ter Aar en Enschede. Zeventien jaar later ziet de wereld er heel anders uit. De fysieke winkels zijn verdwenen, maar Plutosport zelf is gebleven en uitgegroeid tot een gezonde multisportspecialist.
In 2005, toen online winkelen nog in de kinderschoenen stond, zette Plutosport zijn eerste stappen in de e-commercewereld. Het bedrijf, dat voortkwam uit de groothandel Pro Club Sports (PCS) van Monique Broere en haar echtgenoot, ontstond vanuit een strategische overweging. Sportmerken hadden problemen om hun overstock te vermarkten, ook stond de marge in de groothandel onder druk. De stap naar detailhandel was een logische, vertelt Broere. ‘We zagen steeds meer klanten uit Engeland en met name Frankrijk komen die uitsluitend online kochten. Dat was een heel nieuwe distributievorm. We zagen ook welke groei zij doormaakten, dus wij dachten: laten we kijken of dat levensvatbaar is.’
Terughoudendheid
Het bedrijf had al een grote voorraad sportartikelen, waardoor het starten van een webshop weinig risico met zich meebracht. De eerste site werd gebouwd door ‘twee jongens die al eens een webshop hadden gemaakt’, zo meldde de oprichter in het interview in 2008.
De shop was in eerste instantie vooral gericht op voetbalartikelen. En ondanks de bescheiden opzet leverde dat destijds al een omzet van 5 miljoen euro op. Maar wat Broere achteraf is bijgebleven, is de terughoudendheid van leveranciers in die tijd. ‘We liepen ertegenaan dat een heleboel merken ons totaal niet zagen staan’, herinnert Broere zich. ‘Ze dachten: online verkoop is een virus dat nu even oplaait, maar dat gaat weer voorbij.’ Die weerstand verdween slechts geleidelijk. ‘Er zijn nog steeds mensen die zeggen: we willen alleen leveren als er ook een fysieke winkel is. Dat is zo’n verschrikkelijk ouderwets achterhaald standpunt.’
Megastores
In 2008 zette het bedrijf om die reden in op megastores in Ter Aar en Enschede. ‘Met een winkel heb je een gezicht naar buiten’, vertelde Broere destijds aan Twinkle. De winkels hadden internetzuilen, waarop de klant producten die niet in de winkel aanwezig waren online kon bestellen. Al snel kwam Broere tot de conclusie dat dit niet werkte. ‘Het was een teleurstellende ervaring, om meerdere redenen’, legt ze nu uit. ‘Het aanbod in een fysieke vestiging is nooit hetzelfde als wat je online kunt bieden. Mensen oriënteerden zich online, gingen naar de winkel en waren dan teleurgesteld.’ Ook het retourproces bleek administratief lastig te regelen.
De conclusie was duidelijk: Plutosport zou zich volledig richten op online verkoop. Een keuze die het bedrijf tot op de dag van vandaag vasthoudt. ‘Wij zijn wat dat betreft altijd wel een beetje eigenwijs geweest. We zijn er voor de consument, we proberen een concept neer te zetten waar hij gelukkig van wordt.’ Die eigenwijsheid bleek succesvol: in 2010 werd Plutosport volledig zelfstandig en is sindsdien uitgegroeid tot een gevestigde naam in de online sportwereld.
Multisportspecialist
Op de vraag wat Plutosport succesvol heeft gemaakt, antwoordt Broere zonder aarzeling: ‘Dat we in staat zijn geweest om met een heel team van mensen een concept te bouwen dat onderscheidend is. Je moet zorgen dat je onderscheidend bent en dat er reden is voor de consument om naar je toe te komen.’
Die onderscheidende factor vond Plutosport in de combinatie van functionele sport en lifestyle. ‘Als je het in sporttermen uitdrukt: voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd, na de wedstrijd’, licht ze toe. ‘En we richten ons niet op één sport, maar we zijn multisportspecialist.’
In een steeds competitievere markt blijft Plutosport overeind door vast te houden aan zijn multisportfilosofie. ‘De concurrenten die we zien, hebben zich veelal op één sport gericht. Wij hebben juist altijd gekozen voor multisport.’ Dat brengt een praktisch voordeel: ‘Daarmee is de omzet veel constanter, want elke sport heeft zijn eigen aandachtsmoment in het jaar. Wanneer je je richt op één sport, heb je door het jaar heen enorme pieken en dalen, wat niet fijn is als je vaste kosten steeds groter worden.’
Recordverkoop
Een van de meest memorabele momenten in de bedrijfsgeschiedenis vond plaats tijdens de coronacrisis. Toen Nederland in lockdown zat en vervolgens een vorstperiode aanbrak, ontstond er een ongekende run op schaatsen. ‘Dan is het net alsof niemand meer schaatsen in huis heeft’, lacht Broere. ‘We kregen zoveel orders voor schaatsen dat DHL het niet meer aankon, ook doordat ze door de sneeuwval de woonwijken niet meer in konden.’ De oplossing? ‘We hebben voor ons bedrijfspand een grote tent opgezet waar mensen, op 1,5 meter afstand, hun online gekochte schaatsen konden ophalen.’
Het resultaat was een recordverkoop aan schaatsen plus alle bijbehorende producten zoals mutsen, sjaals en thermokleding. ‘Het was een gekkenhuis, maar wel een memorabel moment’, blikt Broere terug. ‘Toen die week voorbij was, zei ik: nou, ik hoop dat ik dat nooit meer meemaak. Ik was tien jaar ouder geworden.’
Overname én terugkeer
Na de coronaperiode kwam er een keerpunt. Het managementteam, inmiddels allen 60-plussers, besloot dat het tijd was om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. De eigenaren verkochten hun meerderheidsbelang en trokken zich terug uit de dagelijkse leiding. ‘Maar dat pakte anders uit dan verwacht’, vertelt Broere.
De investeerder kwam met een totaal nieuw management en groeiplannen die in de ogen van Broere te extreem en onrealistisch waren. ‘Als je dingen heel rigoureus wilt aanpakken, dan moet je beseffen dat het geld kost en dat het niet altijd uit de operationele cashflow betaald kan worden. En wanneer de groei dan tegenvalt ten opzichte van je plannen, moet je zorgen dat er genoeg funding is. Anders is het wishful thinking en loopt het vroeg of laat spaak.’ Broere moest van een afstandje toezien hoe de zaken een verkeerde wending namen.
Eind 2023 besloten Broere en twee collega’s terug te keren in het management. ‘We vonden het doodzonde dat een in de kern zo gezond en goed bedrijf richting afgrond ging.’ Ze voerden een reorganisatie door en wisten 2024 zelfs alweer winstgevend af te ronden.
B2b als groeipijler
Tegenwoordig richt Plutosport zich naast de consumentenmarkt steeds meer op de zakelijke markt. ‘In 2017 merkten we dat we vaker vragen kregen van verenigingen en bedrijven die zeiden: ‘We kunnen bij jullie onze sportspullen kopen, maar het zou zo fijn zijn als jullie dat ook zouden bedrukken.’
Dit b2b-concept groeit snel. Via een clubshop kunnen verenigingen, scholen en bedrijven hun leden of medewerkers doorverwijzen naar Plutosport. ‘Dat is voor hen makkelijk, want dan zijn ze af van het gedoe met bestellen, maten en retouren.’ Een mooi voordeel wat dit oplevert is de synergie tussen b2c en b2b. ‘Een voetballer die zijn voetbalkleding bij ons koopt, gaat misschien ook op wintersport of padellen. Hij heeft daarnaast ook vrijetijdsspullen en sneakers nodig. Zo versterkt het elkaar enorm.’
De toekomst
Twintig jaar na de start blijft Broere positief over de toekomst van e-commerce en Plutosport in het bijzonder. Het bedrijf zal het uiteindelijk zonder zijn oorspronkelijke oprichters moeten stellen, vertelt ze. ‘We hopen natuurlijk dat Plutosport een prominente speler in de markt blijft. Ongetwijfeld anders dan wat het nu is, want alles verandert en je moet mee. Het leven zit vol verrassingen en loopt altijd anders dan je denkt’, concludeert Broere. ‘Het is constant laveren, maar ik ben gelukkig nog steeds positief van geest.’
20 jaar Twinkle
Twinkle documenteert al twee decennia de spectaculaire opmars van e-commerce in Nederland. In december 2025 blazen we twintig kaarsjes uit. Om dat te vieren duiken we in ons rijke archief vol fascinerende verhalen van digitale pioniers, e-commerce avonturiers en online visionairs die de Nederlandse internethandel vormgaven. Ga met ons mee op een nostalgische én verrassende reis door twintig jaar digitale handel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Plutosport: van pionier tot online multisport- en vrijetijdspecialist