Een nieuwe tool die het cursorgedrag van zoekmachinegebruikers onderzoekt, kan helpen te bepalen of een gebruiker aan het online-shoppen is of dat hij enkel op het web surft. Een bruikbaar gegeven voor zoekmachineadverteerders.
Een online-advertentie heeft alleen impact indien het publiek dat de advertentie te zien krijgt, er daadwerkelijk in is geïnteresseerd. Een zoekmachine als Google plaatst de gesponsorde resultaten boven de organische zoekresultaten, iets wat vervelend kan zijn voor iemand die niet aan het shoppen is en het is daarbij een overbodige advertentie, zeggen Eugene Agichtein en Qi Guo van een Amerikaanse universiteit.
96 procent
Het duo heeft daarom een webbrowser add-on ontwikkeld die de cursor volgt en in 96 procent van de gevallen uit de verzamelde data het onderscheid weet te maken tussen een ‘browsende’ en ‘shoppende’ zoekopdracht. Door het achterhalen van de zoekintentie kan worden bepaald of het gewenst is om advertenties weer te geven of niet, aldus Agichtein.
Het tweetal zal de tool plus een onderzoek halverwege deze maand presenteren tijdens de SIGIR 2010 in Zwitserland.
Bron: Newscientist.com
ik ben benieuwd of het een tool is, add-on of gewoon een stuk javascript dat er op de pagina komt. ik kan er geen details over vinden...
http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1390462
In het stuk wordt gesproken over een browser add-on, die cursorbewegingen registreert.
They created a web browser add-on that tracks the cursor, and found that the data could help to distinguish between a "browsing" and "shopping" search session over 96 per cent of the time.
Een browser add-on is vaak ook in JavaScript geschreven. Je zou voor je eigen webshop ook een script kunnen schrijven die hetzelfde registreert.
Het interessante aan deze add-on is dat hij de bewegingen analyseert en kan 'zien' wat de intentie is van de surfer. Lijkt me niet iets wat je even bouwt voor je webshop.
ik had gehoopt dat het een soort open source http://www.etracker.com/en/etracker-visitor-motion.html
zou worden