Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe add-on onderscheidt shopper en browser

2017-05-27
180101
  • 0:58

Een nieuwe tool die het cursorgedrag van zoekmachinegebruikers onderzoekt, kan helpen te bepalen of een gebruiker aan het online-shoppen is of dat hij enkel op het web surft. Een bruikbaar gegeven voor zoekmachineadverteerders.

Een online-advertentie heeft alleen impact indien het publiek dat de advertentie te zien krijgt, er daadwerkelijk in is geïnteresseerd. Een zoekmachine als Google plaatst de gesponsorde resultaten boven de organische zoekresultaten, iets wat vervelend kan zijn voor iemand die niet aan het shoppen is en het is daarbij een overbodige advertentie, zeggen Eugene Agichtein en Qi Guo van een Amerikaanse universiteit.

96 procent
Het duo heeft daarom een webbrowser add-on ontwikkeld die de cursor volgt en in 96 procent van de gevallen uit de verzamelde data het onderscheid weet te maken tussen een ‘browsende’ en ‘shoppende’ zoekopdracht. Door het achterhalen van de zoekintentie kan worden bepaald of het gewenst is om advertenties weer te geven of niet, aldus Agichtein.

Het tweetal zal de tool plus een onderzoek halverwege deze maand presenteren tijdens de SIGIR 2010 in Zwitserland.

Bron: Newscientist.com