Pathé breidt zijn iPhone-app uit met de mogelijkheid tot het bestellen van bioscoopkaartjes. De bioscoopexploitant biedt vier betaalmethodes aan: creditcard, PayPal, Hyves afrekenen en rechtstreeks afschrijven van de telefoonrekening. Dat vertelt Thomas van de Weerd, Manager Internet Development bij het bedrijf, in Twinkle 6 die volgende week verschijnt.
'In het najaar komen we met een iPhone-app waarmee je kaarten kunt kopen’, zegt Van de Weerd. ‘Het was niet eenvoudig om de directie van het nut te overtuigen, vooral omdat het nogal een investering vergt. Zo moeten de scanners in de bioscopen worden vervangen voor apparaten die beeldschermen lezen. Dat doen onze huidige scanners niet. We hebben dus wel massa nodig om die app tot een succes te maken. Dat de gemiddelde iPhone-gebruiker twaalf keer per jaar naar de bioscoop gaat, geeft die potentie aan.’
Vier betaalmethodes
Een ander issue was het betalen via de mobiel. Uiteindelijk is Pathé uitgekomen op vier betaalmethodes: creditcard, PayPal, Hyves afrekenen en rechtstreeks afschrijven van de telefoonrekening. Dat laatste is uniek, volgens Van der Weerd. ‘We zijn een samenwerking aangegaan met een mobiele-telecomprovider en bij mijn weten is het voor het eerst dat er op deze manier een fysiek product kan worden afgerekend. Het is een one-clickpayment waarmee het bedrag direct wordt afgeschreven van de telefoonrekening.’
Ontzettend mooie toepassing van Mobile Content Billing!
Zo te zien werkt het alleen nog niet op de iPhone/T-Mobile; "Kaarten kun je vooralsnog alleen met je mobiel reserveren door te bellen naar de Pathelijn...". Ik heb de app 10 minuten geleden gedownload, daar kan het niet aan liggen. Wellicht dat het pas te zien is zodra Twinkle 6 op de mat ploft?
Overigens ken ik ook nog geen andere toepassingen met fysieke producten. Echter ter aanvulling, het betalen met Mobile Content Billing (ook wel Operator) billing is an sich niet nieuw. Wij lanceerden al in februari een open API (mobilecontentbilling.nl) om dit betaalproduct te koppelen aan apps/mobiele internetsites.
Excuus, overzag in m'n enthousiasme de bijzin "in het najaar".
Even geduld hebben dus nog...!
@Erwin: Thomas zegt: 'In het najaar komen we met een iPhone-app waarmee je kaarten kunt kopen. Dus nog even geduld.
We posten net langs elkaar heen. Maar inderdaad, nog even geduld.
iPhone app ok maar wat dan voor al die andere mobiele gebruikers die geen iPhone hebben. Waarom niet kaarten bestellen en betalen via de mobiele website die voor alle mobiele telefoons beschikbaar is of nog beter gewoon via internet maar dan het kaartje naar je mobiel laten sturen. Dat kan bijvoorbeeld al in Tilburg, heb het zelf geprobeerd, woon er, dat werkt echt super. Hoef ik het kaartje ook niet meer uit te printen.