Twinkle | Digital Commerce

Online neemt steeds grotere hap uit retailomzet

2017-11-08
180102
  • 2:28

Dit jaar tekent het online-kanaal voor 26,8 procent van de retailomzet in categorieën die GfK Retail & Technology in kaart brengt. In 2015 zal dit bijna 40 procent zijn. Deze voorspellingen doet GfK in zijn nieuwste Internet Market Monitor.

In het rapport ‘Internet Market Monitor 2010-2015’ wordt de invloed van internet in het aankoopproces van consumentenproducten geanalyseerd. Het onderzoeksbureau kijkt daarbij naar de categorieën boeken, consumentenelektronica, doe-het-zelf & tuin, fietsen, home entertainment (audio, video, games), horloges, huishoudelijke apparatuur, lT, kantoorartikelen, optiek, telecom en toerisme.

Koopproces
GfK maakt voor de rapportage gebruik van verkoopcijfers van partijen die via ‘gewone’ winkels en/of internet hun producten verkopen. Daarnaast volgt het onderzoeksbureau het koopproces van zo’n tienduizend personen die recent de betreffende producten hebben gekocht. Door het combineren van deze gegevens ontstaat een duidelijk beeld van de ontwikkelingen rond het webshoppen en - vooral - wat daar bij komt kijken, want het koopproces is duidelijk anders dan in gewone winkels.

Grote rol vergelijkingssites
Veel consumenten die op internet gaan kopen, maken gebruik van de websites van verschillende vergelijkingssites en productenvinders zoals Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Productenvinder.nl en Vergelijk.nl. In 2010 maakt in het totale aankoopproces zo’n 31 procent van de consumenten gebruik van deze websites; een stijging van 1 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Per branche zijn de verschillen groter. Zo wordt er in het aankoopproces voor consumentenelektronica in maar liefst 50 procent van de gevallen gebruik gemaakt van een vergelijkingssite (+ 6 procentpunten). Hoe complexer de producten, hoe meer de consument op zoek gaat naar de expertise van dergelijke websites. Voor relatief simpele apparaten zoals stofzuigers wordt in ‘slechts’ 29 procent van de gevallen een vergelijkingssite geraadpleegd.

De vergelijkingssites zorgen ook voor conversie naar de (web)winkel. Ook daarvoor geldt dat er tussen de verschillende producten grote verschillen bestaan. Bijna 55 procent van de televisies wordt op deze manier via internet gekocht. Bij desktop-pc’s ligt dit percentage op 35 procent; kopers gaan hiervoor vaak direct naar gespecialiseerde webwinkels of de site van de fabrikant.

Merken en fabrikanten
Wie denkt dat met de vergelijkingssites de rol van websites van merken is vervallen, heeft het mis. In 2010 werd ook méér gebruik gemaakt van de websites van merken/fabrikanten voor het opvragen van informatie: van 17 procent in 2009 naar 20 procent in 2010.

Als er vergeleken moet worden is Kieskeurig.nl de de favoriete site van de consument. Vergelijk.nl staat op de tweede plaats en websites van merken/fabrikanten staan op plaats drie.

Mobiel
Ook de rol van mobiel internet wordt zichtbaar. Bij bijna 6 procent van alle aankopen (in fysieke winkels of via internet) gebruikte de consument het mobieltje om te overleggen met familie of vrienden (53 procent van de gevallen), maar óók om een andere winkel te zoeken (30 procent) en via internet prijs- en productinformatie op te zoeken (11 procent). Deze ontwikkeling zal met de snelle stijging van het gebruik van smartphones een boost krijgen en de schakel vormen tussen de online- en offline-wereld.

Het volledige rapport verschijnt half juli en is te koop via de site van GfK.