AKO opent volgende week een nieuwe webwinkel, die moet leiden tot een online-omzetverdubbeling in twee jaar tijd. Manager e-commerce Dennis Mikkelsen doet vast een boekje open over het nieuwe Ako.nl.
Volgens Mikkelsen is de huidige shop van de boekhandelsketen druk en gedateerd. Met behulp van bureau Netivity en een freelance art director werd gewerkt aan een nieuwe site op een ander platform. Mikkelsen: ‘Netivity heeft daarvoor zelf de code geschreven, waardoor ze makkelijk en flexibel maatwerk kunnen leveren. Over de samenwerking zijn we zeer te spreken. Overigens was ook zoekmachinemarketingbureau Onetomarket vanaf het begin betrokken bij dit project.’
Wapens
Mikkelsen benoemt vier wapens waarmee AKO de concurrentiestrijd op internet aangaat: ‘Allereerst hoeven mensen die bij ons voor minimaal tien euro bestellen geen verzendkosten te betalen. “Elders is het niet goedkoper”, kunnen we dus rustig zeggen. Ten tweede kun je ons kennen en vertrouwen door de sterke merknaam die we ook offline hebben. Uiteraard kun je online bestelde boeken ook in de winkel afhalen. Voor de nieuwe site hebben we veel energie gestoken in usability, ons derde wapen. In de oude situatie is het op onderdelen net een Turkse bazar, waar heel veel elementen om aandacht vragen. Het wordt functioneler en overzichtelijker. Ten slotte willen we op de nieuwe site veel meer gaan aanhaken op de actualiteit.’
Boekenkast
Dat laatste moet onder meer tot uitdrukking komen door de ‘boekenkast’, een interactief Flash-element op de homepage met boeken die er op dat moment toe doen. Een deel van die boekenkast is te zien in onderstaande preview, die door Ako is vrijgegeven.
Volgens Mikkelsen stralen de 104 AKO-filialen in de winkelstraten actualiteit uit. De webredactie van de Audax-keten, hoewel klein, moet ervoor gaan zorgen dat boeken die bijvoorbeeld bij Pauw en Witteman zijn besproken, de ochtend erna prominent online staan. ‘We moeten het slim doen met de mensen die we hebben. Maar boekenuitgevers stellen veel content natuurlijk zelf beschikbaar. Daar kunnen we uit putten.’
Filiaal erbij
Mikkelsen heeft de opdracht AKO’s omzet uit het online-kanaal in twee jaar tijd te verdubbelen. ‘Dat moet lukken. En als dat lukt dan hebben we er omzettechnisch een heel mooi filiaal bij.’
Mediaconcern Audax boekte vorig jaar een omzet van 310 miljoen euro, leert het jaarverslag. Hoeveel AKO daarvan voor zijn rekening neemt, kan en mag Mikkelsen niet zeggen. Ter vergelijking: Bol.com boekte vorig jaar 268 miljoen euro omzet.
De AKO shop was zeker aan vernieuwing toe, de site was al even niet meer van deze tijd. Van andere shops van Netivity ben ik niet heel erg onder de indruk (hoewel ze zeker niet slecht zijn), dus ik ben erg benieuwd naar de nieuwe AKO shop! Het kleine stukje preview ziet er alvast netjes uit in ieder geval.
Check oou het video-interview met Dennis Mikkelsen over de nieuwe AKO.nl website: http://www.lemonstation.net/archives/2010/06/interview-ako-nl-wij-houden-van-boeken/
Hij is precies volgens schema live gegaan, de nieuwe webshop van AKO.