Twinkle | Digital Commerce

De belangrijkste Nederlandse webwinkelfeiten

2017-05-27
180101
  • 1:47

Sponsor TNT Post heeft de Essential Facts van de laatste Thuiswinkel Markt Monitor gepubliceerd. Daarin zijn de belangrijkste onderzoeksbevindingen over het online-aankoopgedrag in Nederland anno 2009 gebundeld.

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2, opgesteld door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, zijn al verschillende cijfers gepubliceerd. Zo weten we al dat de online-consumentenbestedingen in 2009 met 17 procent groeiden tot 6,38 miljard euro en dat de online-omzet van speelgoed vorig jaar meer dan verdubbelde.

In de Essential Facts staan de volgens betrokken partijen belangrijkste bevindingen op een rij. Het zijn er tien:

1. De online-thuiswinkel markt is in 2009 gegroeid naar een omzet van 6,375 miljard euro, een groei van 17 procent ten opzichte van 2008.

2. De belangrijkste driver van de online omzetgroei is de stijging van het gemiddeld aantal bestellingen naar ruim 53 miljoen bestellingen in 2009 (+ 24 procent).

3. Online-consumenten hebben online gemiddeld 737 euro besteed in 2009 (+ 13 procent).

4. Tweederde (66 procent) van alle Nederlanders (16+) heeft inmiddels wel eens een online aankoop gedaan.

5. In 2009 hebben 8,6 miljoen consumenten een online-aankoop gedaan, een stijging van 10 procent vergeleken met 2008.

6. Nieuwe online-kopers zijn vaker vrouwen. Online-kopers zijn nu net zo vaak man als vrouw.

7. Het gemak van thuis bestellen, de lagere prijs en de snelheid van bestellen via internet zijn de belangrijkste drivers van online shopping.

8. De online-omzetgroei van producten (+ 17 procent) en diensten (+ 18 procent) is in 2009 in evenwicht.

9. Nagenoeg alle online shoppers (96 procent) zijn (zeer) tevreden over zijn/haar laatste online aankoop.

10. De verwachting is dat de online-consumentenbestedingen in 2010 met 15 procent zullen stijgen naar 7,3 miljard euro.

De onderstaand afbeelding brengt de ontwikkeling van de online-consumentenomzet in Nederland in beeld:



De Essential Facts bevatten slechts hoofdpunten uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-2. Die is in zijn geheel te bestellen via een formulier in de pdf-bijlage. Leden van thuiswinkel.org ontvangen deze basisrapportage gratis. Daarnaast zijn - ook via een formulier in de bijlage - brancherapporten te bestellen die ingaan op de online-ontwikkelingen binnen specifieke branches.

U kunt de Essential Facts downloaden via onderstaande link (pdf):


Size: 4.5M bytes Modified: 2 June 2016, 10:10