Twinkle | Digital Commerce

Veranderingen in de markt van search advertising

2017-05-26
180101
  • 2:46

Onderzoeksbureau Coremetrics heeft het rapport ‘Adapting to New Search Advertising Strategies in a Changing Marketplace’ uitgebracht. In deze white paper wordt ingegaan op de veranderingen in de markt van adverteren via zoekmachines. Hieronder vindt u een beschrijving van het rapport.

Een nieuwe kijk op search advertising is volgens het rapport essentieel aangezien na jaren van groei de resultaten van deze advertentiemethode afnemen en de kosten juist stijgen. Ook de complexiteit van het zoekmachinecampagnesysteem en de concurrentie groeien, terwijl de effectiviteit ervan vermindert. Om de toepassing van search advertising een nieuwe boots te geven, zijn aanpassingen en nieuwe strategieën vereist.

Resultaten uit het verleden…
Ondanks dat de huidige cijfers omtrent deze markt nog positief zijn, geeft dit geen garantie voor de toekomst. Veel bedrijven behalen momenteel nog positieve resultaten door middel van search advertising. Het is dan ook geen verrassing dat dit kanaal, volgens Forrester Research, goed is voor 61 procent van alle online-marketinguitgaven in de VS voor 2010. Circa 80 procent van de bedrijven maakt gebruik van deze vorm van adverteren. Forrester verwacht dat dit aantal met 15 procent per jaar groeit, tot een besteding van 32 miljard dollar in 2014. Maar het succes van search advertising is vergankelijk. Aangezien deze markt sterk groeiende is en zich verder blijft ontwikkelen, neemt ook de complexiteit van deze werkwijze toe. Marketeers moeten zich hiervan bewust zijn en tijdig hun strategie aanpassen. Enkele voorbeelden van uitdagingen waar de huidige online-marketeer mee te maken heeft en waar zij hun strategie op moeten afstemmen, zijn volgens het rapport van Coremetrics:

  • Stijging van de kosten voor zoekwoorden:
    De tarieven voor de kosten-per-klik (CPC) stijgen naarmate de markt verder groeit. Aangezien deze hoge CPC-kosten een grote hap nemen van de marge en een negatieve ROI (return on investment) opleveren, moeten adverteerders op zoek naar alternatieve zoekwoorden die minder kostbaar zijn of hun biedingen op bepaalde zoekwoorden herzien en zodanig stopzetten.
     

  • Grotere complexiteit en meer beperkingen omtrent zoekwoorden:
     Marketeers hebben vaak moeite om de werking van het zoekwoordensysteem in zoekmachines te begrijpen. Daarbij zijn ze meer gericht op de competitie binnen search advertising met andere bedrijven dan op het inzetten van de juiste tools om na te gaan welke termen daadwerkelijk conversie opleveren. De groei van het aantal zoekwoorden (honderdduizenden tot zelfs miljoenen) maken de complexiteit van het systeem almaar groter.
     

  • Ontwikkeling social media:
     Marketeers moeten een juiste balans vinden tussen de inzet van zoekmachineadverteren en de toepassing van het snelgroeiende social media, waarbij vrienden als nieuwe ‘zoek- en aanbevelingenmachine’ dienen. Forrester voorspelt dat de uitgaven aan social media-advertenties de komende vijf jaar harder zullen groeien dan de bestedingen voor search adverstising in de VS : 34 procent per jaar voor social media tegen 15 procent per jaar voor search advertising.
     

  • Potentie van mobile marketing:
    Aangezien het aantal consumenten dat gebruik maakt van de mobiele telefoon voor het zoeken en kopen via het web in grote mate stijgt, moeten zoekmachineadverteerders zich ook meer en meer op deze markt gaan begeven.
     

  • Het vraagstuk omtrent de kwaliteitsscore:
    Zoekmachineadverteerders zijn continu bezig met het evalueren en aanpassen van de variabelen om een zo’n goed mogelijke kwaliteitsscore v campagnes te realiseren. Deze variabelen (inclusief de advertentietekst, relevantie van de landingspagina, en het aantal kliks (CTR) – hebben immers allemaal invloed op de advertentiepositie, maar hoe deze formule voor een goede kwaliteitsscore precies werkt, is niet precies bekend.
     

Het volledige rapport ‘Adapting to New Search Advertising Strategies in a Changing Marketplace’ kunt u hier downloaden.

Bron: Cormetrics