Twinkle | Digital Commerce

Mobiele tijdschriftenwinkel proeftuin voor Sanoma

2017-05-27
180101
  • 1:53

Met de mobiele site van Tijdschrift.nl wil Sanoma Uitgevers vooral kennis opdoen over een nieuw transactiekanaal. Interim e-commerce manager Peter van der Schaar ziet mogelijkheden in kruisbestuivingen met content van bijvoorbeeld Nu.nl.

De mobiele site van Tijdschrift.nl, waarop Sanoma abonnementen van eigen titels verkoopt, werd gisteren gelanceerd. Gevraagd naar de ambities zegt Van der Schaar (consultant van The Online Company): ‘We willen als Sanoma allereerst kennis opdoen. We zien dat het mobiele distributiekanaal in ons land nog niet echt van de grond komt, en dus willen we het terrein verkennen.’

Netwerk
De kans dat iemand zijn mobiel pakt en ‘koud’ een tijdschriftenabonnement afsluit is klein, weet Van der Schaar. ‘Maar de collega’s van Sanoma Digital hebben een uitgebreid netwerk dat ons aan traffic kan helpen. Vervolgens kunnen wij zien wat de conversie doet. Denk bijvoorbeeld aan een artikel op de mobiele site van Nu.nl over het WK voetbal. Daarbij zou je een link kunnen plaatsen naar de mobiele shop van Tijdschrift.nl, waar je een abonnement kunt afsluiten op het nieuwe blad NUsport voor tijdens het WK. Er zitten, kortom, kansen in de aansluiting op onze eigen nieuwscontent.’



Wachten op een standaard
Sanoma heeft gekozen voor een mobiele site en niet voor een applicatie, omdat de nieuwe webstek op alle typen smartphones kan worden gebruikt. Van der Schaar geeft te kennen dat apps op zich meer te bieden hebben als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en lokale toepassingen. ‘Het wachten is echter op een standaard die de applicatiebeleving op meerdere platformen kan bieden.’ Ook op het gebied van betalen bestaat de behoefte aan een standaard volgens Van der Schaar. Mobiele bestellers van Tijdschrift.nl kunnen, bij gebrek aan een laagdrempelig en breed geaccepteerd mobiel betaalmiddel, voorlopig alleen afrekenen met acceptgiro.

Koopeenglossy.nl
Over de nog niet bestaande optie om losse tijdschriften mobiel te kunnen bestellen, zegt Van der Schaar: ‘Met Koopeenglossy.nl testen we de verkoop van losse nummers momenteel via een gewone website, maar dat is wel een duur model. Die magazines zijn niet beschikbaar als download, maar ze worden uiteindelijk bij de klant thuis afgeleverd.’ Dat is met de iPad anders, erkent Van der Schaar. ‘Dan zit je niet langer met de distributiekosten van zo’n fysiek tijdschrift. We zijn er als Sanoma mee bezig, maar het is nu nog vooral toekomstmuziek.’