Econsultancy, een Brits adviesbureau voor de e-commerce branche, heeft een nieuwe gids uitgebracht voor kleine bedrijven die een webwinkel willen opzetten. Hierin vindt u vele tips en adviezen voor verkoop via het web.
Econsultancy somt op:
1. Wees niet bang om klein te beginnen
Indien u een webshop wilt beginnen, hoeft u het niet gelijk groots aan te pakken. Het bouwen van een webwinkel en bijbekomende zaken als bijvoorbeeld het optimaliseren van uw organisch zoekverkeer in Google nemen een hoop tijd in beslag. U kunt ook starten met verkoop via online-marktplaatsen, denk aan eBay en Amazon of het Nederlandse Marktplaats.nl. Deze grote online-marktplaatsen wikkelen elk jaar voor honderden miljoenen aan transacties af en hebben vaak een internationale reikwijdte. Deze sites bieden een kant-en-klare marktplaats en een directe verkoopmogelijkheid voor welke producten dan ook, zodat u op korte termijn met uw online-verkoop kunt starten.
2. Stel een team samen
Een e-commerce projectteam bestaat idealiter uit de volgende personen:
- Een projectsponsor, bij voorkeur iemand uit het managementteam.
- Een projectmanager, liefst een persoon met ervaring op het gebied van e-commerce.
- Een projectteam, bestaande uit een interne projectleider, een IT-manager en een persoon voor de financiën.
- Een bestuur. Dit moet bestaan uit personen met belangrijke functies op het gebied van e-commerce (onder meer financiën, merchandising, fulfilment).
3. Besluit wat u gaat verkopen…
Voor bestaande retailers die online willen gaan verkopen, is het duidelijk om welke producten het gaat. Maar beginnende webwinkeliers staan voor de lastige taak om te kiezen voor een bepaalde sector, het vinden van leveranciers en het bestellen van voorraad.
4. … en hoe u dit gaat verkopen
Indien u besluit om niet via een online-marktplaats te gaan verkopen maar uw eigen webshop te bouwen, is het bij gebrek aan technische kennis aan te raden om hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Praat met diverse potentiële partijen en bedenk (met uw team) duidelijk wat u wel en wat u niet wilt. Indien u gedetailleerd aangeeft wat uw wensen en benodigdheden zijn, vergroot u uw kans op succes aanzienlijk.
5. Optimaliseer uw site
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het configureren van uw website zodat deze hoog eindigt in de organische zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten in zoekmachines. Een hoge ranking hierbij is van groot belang omdat het in potentie het bezoekverkeer drastisch verhoogt en dus de uiteindelijke verkoop en naamsbekendheid kan bevorderen.
6. Ontwikkel uw eigen online-marketingstrategie
Zonder enige vorm van marketing is het onwaarschijnlijk dat de website zijn volledige potentieel bereikt. Hierbij is het van belang dat online-marketing ondersteuning biedt bij het bereiken van de algehele marketingdoelstellingen van een bedrijf, en dus niet op zichzelf staat . Daarbij moet de online-marketingstrategie ook zijn gebaseerd op de behoeftes en het gedrag van de doelgroep.
7. Maak contact met uw klanten
Sociale netwerksites als Twitter en Facebook zijn een van de meest bezochte en besproken sites van internet. Social media biedt bedrijven dan ook de ideale mogelijkheid om contact te hebben met klanten, een merk te promoten en websiteverkeer te verhogen.
8. Organiseer de logistiek
Indien u een product verkoopt, moet u deze order gaan volbrengen. Voor fysieke producten betekent dit dat u het item moet inpakken en versturen via de post of een koerier. Hierbij is het van belang dat u kiest voor een systeem dat snel, betrouwbaar en automatisch is.
9. Houd de resultaten in de gaten
Ieder bedrijf met een website moet zijn online-prestaties meten. Dit geldt met name voor webwinkels waarbij de functionering van de site een concrete impact heeft op de uiteindelijke conversie.
10. Test en verbeter
Zodra uw webshop is gemaakt, is het belangrijk om deze voortdurend te monitoren en aan te passen, zodat u meer bezoekers kunt omzetten tot klanten.
Het hele rapport van Econsultancy kunt hier voor £150 downloaden.
Bron: Econsultancy.com
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
In 10 stappen naar online-verkoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.