Meer dan de helft van de Nederlandse webshoppers betaalt een online-aankoop het liefst met iDeal. Dat blijkt uit cijfers van Blauw Research, die zijn afgedrukt in het jaarverslag van iDeal-beheerder Currence. Ook de acceptatiegraad van iDeal ging verder omhoog.
De cijfers van Blauw Research zijn verzameld in het kader van de Thuiswinkel Markt Monitor 2009, waarover Twinkle eerder schreef en waarvan binnenkort de zogenoemde Essential Facts zullen worden gepubliceerd op deze site. Met de publicatie van het jaarverslag van Currence komen de meest recente cijfers over het online-betaalverkeer in Nederland voor het eerst in de openbaarheid.
Voorkeur en acceptatie
Sprak in 2008 nog 42 procent van de webshoppers de voorkeur uit voor iDeal, afgelopen jaar zei niet minder dan 53 procent van de webshoppers het liefst met iDeal af te rekenen online. Dit gaat ten koste van de overschrijving, de eenmalige machtiging en de creditcard, die aan populariteit inboetten. Aan de linkerkant van de figuur is te zien hoe de acceptatie van iDeal door webwinkeliers is toegenomen, van 84 tot 88 procent.
Laatste aankoop
Blauw Research onderzocht ook met welk betaalmiddel webshoppers hun laatste online-aankoop hebben afgerekend. Voor bijna de helft van de shoppers (47 procent) was dat iDeal, waar dat in 2008 nog maar voor 39 procent van de respondenten het geval was. Te zien is dat alleen PayPal nog enigszins kan aanhaken bij de groei van iDeal.
Transacties
Twinkle schreef begin dit jaar al dat het aantal transacties van iDeal steeg van 28 miljoen in 2008 tot 45 miljoen in 2009. Die cijfers werden in januari door Currence zelf geopenbaard. De beheerder heeft de transactionele groei van iDeal door de jaren heen gevisualiseerd in nu gepubliceerde jaarverslag.
Europa in
Currence pleit in zijn jaarverslag opnieuw voor Europese acceptatie van iDeal. Die kwam tot op heden niet tot stand. Uit het jaarverslag: 'Voor banken in andere landen kan iDeal een goede optie blijken te zijn. Het is een bewezen concept, effificiënt, veilig en gebruikersvriendelijk. Mede hierdoor geniet het grote waardering bij gebruikers. Voor banken betekent iDeal een innovatie waardoor de bank-klantrelatie kan worden versterkt en waarbij – met lage implementatiekosten – bestaande infrastructuur (intensiever) kan worden gebruikt. De concurrentie met andere (soms aanzienlijk minder veilige) betaalmethoden wordt hierdoor vergroot, terwijl de tegoeden binnen de rekening courant van de banken blijven. Ondanks deze voordelen en de internationale belangstelling voor iDeal moet worden geconstateerd dat andere landen nog geen concrete stappen hebben gezet iDeal te omarmen.'
Currence-directeur Pieter Mallekoote heeft in het FD zijn zorgen geopenbaard over de toekomst van iDeal. Als er geen internationale uitbreiding komt, 'bestaat het rsico dat iDeal hetzelfde lot beschoren is als Pin', aldus Mallekoote. Het Nederlandse pin-systeem wordt geleidelijk afgeschaft, omdat het alleen in Nederland werkt.
De groei van iDEAL wordt niet alleen beinvloed door de keuze van webshoppers. Ook het elektronisch factureren en betalen, onder meer via AcceptEmail, waarbij offline transacties online worden betaald, stimuleren het gebruik van iDEAL.
Vaak worden voor "op rekening aankopen" extra kosten in rekening gebracht of het wordt niet eens aangeboden. De vraag uit het onderzoek: "met welke betaalmiddel heeft u uw laatste aankoop afgerekend" is dus niet representatief.
@reactie: Ik zie dat anders. Stel dat je een groep mensen vraagt: 'Welke groente heeft u voor het laatst gegeten?'. De kans dat veel mensen lamsoor noemen is klein, omdat die zeegroente relatief duur en weinig verkrijgbaar is. Maar dat staat een feitelijk antwoord op de vraag niet in de weg. Je vraagt immers niet naar de voorkeur voor een bepaalde groente, wat tot hele andere antwoorden zou kunnen leiden.
@ arjan.. er zijn toch 2 grafieken. 1 met voorkeur en 1 met gebruikt.
knip op je achterzak is een hoen op de leg!
@nado: verklaar je nader?