Twinkle | Digital Commerce

Tweedehands muziek, films en games bij Bol.com

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Bol.com gaat tweedehands entertainmentproducten verkopen. Particuliere en professionele verkopers kunnen gebruikte muziek, films en dvd's aanbieden op de site. Ongeveer 2,5 miljoen boektitels wisselden al van eigenaar via Bol.com.

In april 2007 startte Bol.com met de verkoop van tweedehands boeken, waarmee het op slag een concurrent werd van online-marktplaatsen. Bol.com groeide uit tot marktleider in dit segment.

'Onderdeel van de winkel'
Die positie streeft Bol.com ook na in de tweedehands markten voor muziek, films en games. Nog dit jaar moet het zover zijn. Volgens marketingdirecteur Michel Schaeffer staat de online-retailer weinig in de weg: 'Tot vandaag was de online tweedehands markt voor deze artikelen beperkt tot advertentiesites en persoonlijke netwerken. Bol.com maakt tweedehands nu een onderdeel van de winkel en zorgt voor productinformatie, een goede zoekfunctionaliteit, betalingsgemak en een enorm bereik.'

Prijs
Verkopers van tweedehans producten op Bol.com bepalen zelf welke prijs zij voeren en geven daarbij aan in welke staat het artikel verkeert. In ruil voor een verkoopcommissie (0,99 cent plus 15 procent van de verkoopwaarde bij boeken) geeft Bol.com de aanbieders toegang tot zijn klantenbestand. Daarnaast draagt de online-mediawinkel zorg voor de correcte financiële afhandeling van transacties.

Barnes & Noble
De Amerikaanse multichannelketen Barnes & Noble, vooral bekend als boekverkoper, is deze week toevallig ook begonnen met het aanbieden van tweedehands cd's en dvd's op zijn website. Volgens Michael Curro, directeur van Barnes & Noble Marketplace, zou de keten hiermee laten zien 'alles te kunnen kunnen wat Amazon kan'. Meer daarover leest u onder andere bij The Wall Streeet Journal.