Onlangs werd ik via Twitter getipt over een presentatie van brand builder Olivier Blanchard. Onderwerp: de ROI (retun on investment) van social media. Actuele kost, want heel veel bedrijven vragen zich af wat ze nu met social media aanmoeten.
Belangrijk is dat je je eerst goed laat informeren wat de mogelijkheden zijn en start vooral met een benchmark onderzoek. Leg je oor ook te luister op internet. Wat wordt er over je bedrijf of product geschreven? Dat is je vertrekpunt.
Ga je aan de slag met social media? Bepaal dan de doelen en meet het effect. Hoe? Laat je inspireren door deze presentatie.
Zoals het gebruikelijk is bij het opstellen van het marketingbeleid is een belangrijk item de meting van de resultaten van de inspanningen.
De roi op de reclame-euro kan nooit helemaal gemeten worden maar met een te berekenen betrouwbaarheid is toch 90% terug te vinden. De positieve respondenten op de uiting via internet-networks zijn doorgaans te herkennen door reactie in de vorm van vragen of conversie. Heel simpel, die kun je vragen waar de attention gewekt is. Als het goed is, is het budget bepaald door extrapolatie van bestaande data, met een correctie van de te verwachten groei. Aan het eind van de rit zijn de vergelijkingen te maken. Indien geen indicators te benoemen zijn, is het bedrag terug te vinden op de resultatenrekening. Effectiever en actiever blijft toch het monitoren van de resultaten.
Hai Martin,
Fijne blogpost. Tijdens Web 2.0 Expo in NYC in november jl. was er ook een vlammende maar erg goede discussie gaande over de return of investment van sociale media. De presentatie die jij opneemt is een uitgebreide versie van wat er destijds werd besproken, alleen door een andere bron. Interessant, de presentaties worden blijkbaar gaandeweg aangescherpt (maar niet altijd door de maker). Eigenlijk best een leuke ontwikkeling. :-)
Iets anders: ik sprak over de return of investment van sociale media op het Colin Social Media Seminar in februari jl. Hierbij de blogpost daarover (met de presentatie die ik toen hield): http://bit.ly/aGpiTa
Keep up the good work, groet,
Jojanneke
Deze presentatie heeft inderdaad voor behoorlijk wat opschudding gezorgd en heeft zowel felle voor- als tegenstanders.
We zijn erg 'verwend' voor wat betreft 'meten' als het om online gaat. We kunnen tot op de hyperlink achterhalen waar bezoekers vandaan komen en hoeveel ze uitgegeven hebben op onze webwinkel. Door het uitvoeren van A/B en multivariate tests kunnen we exact zien wat het beste werkt. Daarnaast kunnen we impact direct analyseren, bijvoorbeeld bij het versturen van een nieuwsbrief. Bij het meten van sociale media ligt dat anders. Niet alleen voor wat betreft baten, maar ook voor wat betreft kosten. Ik maak hierbij wel onderscheid tussen paid media (hyves campagne, media inkoop) en earned media (community, brand value). Hiernaast zal een 'traditionele marketer' meten in brand exposure of brand impressions, terwijl hier juist niet de kracht ligt.
Je kunt je ook afvragen wat het risico is als je er niets mee doet (risc of not investing), wellicht nog lastiger in geld uit te drukken.
Sociale platformen zijn ook gewoon 'tools'; hoe succesvol je hiermee omgaat ligt helemaal aan jezelf (dus aan de doelstelling).
Al met al voldoende stof voor een leuke discussie. Hoe meetbaar sociale media zijn hangt helemaal af hoe je deze inzet, welk platformen je gebruikt en dergelijke.