Volgens sommige trendwatchers is 2010 het jaar van de doorbraak van mobile commerce. Tijdens de conferentie ‘Design for Conversion - The Mobile Edition’ presenteerde Scott Weiss (User Interface Technology Manager bij de Symbian Foundation) zijn visie op hoe je een mobiele interface verleidelijk maakt.
Tekst: Bart Schutz
Met deze presentatie als inspiratie en zijn eigen ervaring als consultant op het gebied van new media, destilleerde Bart Schutz negen conversietips voor de mobiele applicatie.
1. Push alerts
Bouw uw mobiele dienst op zo’n manier dat u af en toe de gebruiker een (waardevolle) alert kunt geven. Op deze ‘push-manier’ verleidt u de gebruiker de dienst te gebruiken terwijl hij er op dat moment (blijkbaar) zelf niet aan denkt. Dit kan bijvoorbeeld een tekstbericht zijn die de mobiel uit de stand-by modus haalt.
2. Herinner me
Bedenk dat smartphones veel gebruikt worden om even de tijd te doden (in treinen, tijdens rookpauzes etc.). Dit zijn niet de beste koopmomenten maar wel goede oriëntatiemomenten. Zorg daarom voor bookmark- en remindermogelijkheden: whish list, e-mail, sms/mms en dergelijke.
3. Schiet op
Verleid uw gebruiker om zijn aankoop direct te doen door haast, schaarste en/of ‘only via mobile’ te creëren (denk aan: ‘2 items store’, ‘alleen vandaag geldig’, ‘mobile only-aanbod’). De kans op een verkoop verkleint drastisch als mensen van kanaal of moment moeten switchen (in de browser is uw concurrent een stuk dichterbij).
4. Telefoon
Als een klant een vraag heeft of assistentie wil, is het voor hem het makkelijkst om te bellen. Bied dus op belangrijke plaatsen (kassa!) een klikbaar -telefoonnummer aan.
5. Locatie
Vraag bij installatie of u de locatie mag weten. Hierdoor kunt u veel real world-connecties leggen. Bijvoorbeeld het tonen van de dichtstbijzijnde fysieke winkels/retailers.
6. Kassa
Zorg voor een kassa binnen de applicatie. Als u uw klant doorstuurt naar uw (mobiele) website, beslist een groot deel om dat liever op de pc te doen. En daar is de concurrentie veel dichterbij.
7. Compliance laddering
Zorg dat u al uw ‘compliance-achtige’ vragen op één hoop gooit en in één keer goed laat keuren. Niet alleen werkt een mobiele interface langzamer dan web, compliance laddering verkleint vooral ook het gevoel dat u voor van alles toestemming aan uw klant vraagt. Bovendien maakt u de kans kleiner dat de klant bij één van de stappen denkt: ‘maar dat wil ik niet!’.
8. Sociale distributie
Probeer in uw mobiele dienst iets te vinden dat mensen willen delen met hun sociale netwerk. Vrienden in dat netwerk worden zo sneller geattendeerd op uw mobiele dienst. Geef ook de mogelijkheid om hier een berichtje aan toe te voegen zodat het kan dienen als statusupdate voor bijvoorbeeld Hyves, Twitter of Facebook.
9. Gemak
Tot slot een open deur: zorg dat u applicatie extreem makkelijk is in het gebruik.
____________________
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Bart Schutz (senior strategy consultant bij Online Dialogue) voor het webanalyse- en conversieoptimalisatieplatform Webanalisten.nl en herschreven voor Twinkle.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mobiele apps: 9 regels voor verleiding
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.