Banners en tekstlinks zijn bekende en beproefde online advertentiemiddelen, maar binnen online-marketing behaal je daar niet de hoogste omzetten mee. Veel effectiever en rendabeler is de toepassing van geïntegreerde productgegevens, oftewel productdatafeeds.
Tekst: Roger Kenbeek
Waar de bekende prijsvergelijkingswebsites productdatafeeds al geruime tijd inzetten, is het begrip ervoor bij veel publishers nog onvoldoende aanwezig. De toekomst van online advertising ligt in de integratie van content op websites. Productdatafeeds vormen in deze ontwikkeling het uitgelezen instrument voor publishers om de conversie op hun websites te verhogen. Het is dan ook in hun belang dat zij zich de inzet van datafeeds snel eigen maken.
Call-to-action
Online-marketing, met name affiliatemarketing, onderscheidt zich van traditionele marketing door de meetbaarheid en onmiddellijke toepassing van een call-to-action. Waar bij traditionele marketing merkbeleving over het algemeen centraal staat, kan affiliatemarketing ingezet worden als een direct saleskanaal. Door de saleseigenschappen slim in te zetten, wordt niet alleen traffic naar de webshop van de adverteerder gegenereerd, maar worden ook daadwerkelijke transacties gerealiseerd. Deeplinks in de vorm van productdatafeeds leiden bezoekers op een efficiënte wijze naar het juiste schap in de webshop van de adverteerder. De weg naar transactieafhandeling wordt zodoende beperkt.
Ideale servicetool
In een datafeed is alle informatie te vinden van het desbetreffende product. Webshoppers waarderen uitgebreide en gestructureerde informatie over een product. Het helpt ze een weloverwogen keuze te maken. Het handige van een productdatafeed is dat deze niet alleen informatie verschaft over onder meer de prijs, uitvoering en kleur van een artikel, maar ook over de onmiddellijke beschikbaarheid. Bovendien is een bezoeker zich er vaak niet van bewust dat hij of zij bij het selecteren van het gewenste product op een advertentie klikt, waardoor productdatafeeds positief kunnen bijdragen aan de shopbeleving. Omdat productdatafeeds de internetbezoeker direct doorverwijzen naar het juiste product in de webshop, vormen zij een ideale servicetool, waarmee afhaakmomenten geminimaliseerd worden. Publishers realiseren met productdatafeeds content-integratie op een intelligente en subtiele wijze. Dit wordt dan ook de nieuwe norm binnen online-marketing.
Weloverwogen keuze
De belangrijkste uitdaging voor publishers bij het gebruik van productdatafeeds is de selectie van de te promoten producten. Grote adverteerders - zoals mailorderpartijen en elektronicawinkels - hebben ruim 100.000 producten in hun datafeed. Er zijn echter ook adverteerders die meer dan 500.000 producten aanbieden die deel kunnen uitmaken van een advertentiecampagne. Het is aan publishers om hier een weloverwogen keuze in te maken. Affiliatenetwerken, waaronder wij bij Europees marktleider Zanox, bieden hierbij de nodige kennis en ondersteuning aan zowel publishers als adverteerders. Aan adverteerders wordt uitgelegd hoe zij voor hun webshop datafeeds kunnen inrichten en aan publishers hoe zij deze feeds kunnen inzetten. Bovendien bieden affiliatenetwerken verschillende tools om de koppeling van datafeeds tussen publisher en adverteerder te optimaliseren en hiermee de conversie te verhogen.
Het is een gegeven dat traditionele advertentiemiddelen zoals banners en tekstlinks steeds minder worden ingezet binnen online marketing, ten gunste van deeplinks, zoals productdatafeeds. De conversie op deeplinks naar producten ligt simpelweg veel hoger dan links naar de algemene homepage. Met content-integratie op websites, en hiermee samenhangend de inzet van productdatafeeds, wordt in de komende jaren het echte geld verdiend binnen online-marketing. Een ontwikkeling waar zowel publishers als adverteerders zich bewust van moeten zijn en slim op moeten inspelen.
Roger Kenbeek is country manager van Zanox Benelux.
Om publishers beter bekend te maken met product data feeds organiseert zanox op donderdag 25 maart een zanox Campus workshop. Voor meer informatie, zie Zanoxcampus.nl.
"Publishers realiseren met productdatafeeds content-integratie op een intelligente en subtiele wijze. Dit wordt dan ook de nieuwe norm binnen online-marketing." "Het is een gegeven dat traditionele advertentiemiddelen zoals banners en tekstlinks steeds minder worden ingezet binnen online marketing, ten gunste van deeplinks, zoals productdatafeeds. De conversie op deeplinks naar producten ligt simpelweg veel hoger dan links naar de algemene homepage."
Goed verhaal dat ik zeker onderschrijf. Echter een vraag / nuance erbij: Hier wordt gesuggereerd dat een tekstlink per definitie een link naar een homepage zou zijn. De zin "tekstlinks ten gunste van deeplinks" suggereert dat ook een beetje. Echter ik heb content, bijv. een verhaal over de Veluwe, waar ik met een tekstlink deeplink naar hotels of vakantiehuizen op de Veluwe. Zo voldoe ik m.i. ook met een simpele tekstlink toch aan de filosofie van dit artikel (contentintegratie > deeplinken > betere usability > hogere conversie), zonder dat ik met productfeeds een explicietere webwinkel optuig.
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat tekstlinks (en banners) nog steeds nuttige instrumenten zijn om bezoekers door te verwijzen. Zeker wanneer er een cost per click-model (cpc) is afgesproken. Wij constateren echter dat advertisers en ook een groeiend aantal publishers meer en meer een cost per sale model (cps) prefereren. Voor conversie per sale zijn deeplinks, en dus product data feeds, geschikter.
Wij denken overigens niet dat je een expliciete webwinkel wordt als je deeplinks gebruikt. Je kunt de toepassing ervan ook beschouwen als extra service richting je bezoekers. Zij komen met een deeplink gelijk uit bij het gerefereerde hotel of vakantiehuis en kunnen direct boeken. Jij ontvangt voor die extra service vervolgens een vergoeding van de advertiser. Vaak ligt zo?n vergoeding van cps hoger dan die cpc. Dat is een win-win-win situatie voor alle partijen.
Toch praten we kennelijk nog een beetje langs elkaar heen Yoteng. Goed verhaal van die datafeeds. Maar ik doel erop dat je OOK met een tekstlink een CPS-deeplink kunt maken. Wat mij betreft zijn beide modellen legitiem en gelijkwaardig. En-en dus en niet of-of. Voor een voorbeeld van wat ik bedoel zie bijv. een mijner pagina's: http://www.plaatsengids.nl/amersfoort, kopjes Overnachten en Literatuur. Dat zijn beide CPS-deeplinks zonder dat ik met datafeeds werk (waarbij ik natuurlijk wel snap dat het principe van een datafeed handiger is als er een bepaalde mutatiegraad is en/of het om grotere aantallen gaat). Maar op mijn manier integreer ik het wel meer in de redactionele content en heb ik dus een natuurlijker umfeld dan wanneer je bijv. een dedicated hotelboeksite, webboekenwinkel etc. hebt die redactioneel verder niets te bieden heeft, zoals gangbaar is.
Beste Frank, Natuurlijk kunnen cps-deeplinks ook in de vorm van tekstlinks weergegeven worden. We onderschrijven bovendien je opmerking dat de modellen goed naast elkaar kunnen bestaan. Je stelt terecht dat het niet of-of is, maar en-en is. Wat wij signaleren is dat er, vanwege de toegevoegde waarde van productdatafeeds (die je zelf al in je reactie hebt genoemd), ze steeds populairder worden en meer worden ingezet binnen affiliate marketing. Om onze publishers bij deze ontwikkeling te ondersteunen, hebben we daarom een workshop georganiseerd. Met vriendelijke groet, Yoteng
Dat is heel mooi Yoteng! Ik wil er graag meer van weten want wellicht kan ik dat ook gaan inzetten en heb me dan ook voor de workshop opgegeven. Gegroet, Frank