Sinds afgelopen week kunnen bedrijven in Googles inhoudsnetwerk ervoor kiezen om alleen boven de vouw te adverteren. Dit biedt de mogelijkheid om beter te sturen op vertoningen. Rick Vugts van Tribal Internet Marketing beschrijft waarom dit handig is en hoe u het kunt instellen.
Tekst: Rick Vugts
Zien ze mijn advertentie als ik adverteer in het inhoudsnetwerk?
Een vraag die we onszelf hier steeds stellen is uiteraard of een tekstadvertentie of banner wel onder de aandacht komt van de bezoeker. Pagina’s staan regelmatig bomvol met advertenties of een webpagina is zo lang dat de bezoeker zich suf scrollt totdat hij bij de onderkant van de pagina is, waar uw advertentie ook kan verschijnen.
De bovenstaande vraag is eigenlijk op te delen in twee gedeelten:
- Is mijn advertentie überhaupt op het beeldscherm van de bezoeker verschenen (selectieve blootstelling)?
- Als de advertentie vertoond is, heeft de bezoeker er dan zijn aandacht aan gegeven (selectieve aandacht)?
Het spreekt voor zich dat als de bezoeker niet eens is blootgesteld aan een advertentie, hij er ook geen aandacht aan kan besteden.
Hoe kunnen we er voor zorgen dat de advertentie in ieder geval op het scherm wordt vertoond?
Op het beeldscherm van een bezoeker is het onderscheid te maken tussen 'boven de vouw' (above the fold) en 'onder de vouw' (below the fold). Boven de vouw betekent het gedeelte van een webpagina dat bij het laden van de website past op het scherm van de gebruiker, zonder scrollen dus. Als een advertentie onder de vouw staat, zal deze alleen aan scrollende bezoekers en dus aan een kleinere groep worden getoond.
Sinds deze week bestaat de mogelijkheid om alleen boven de vouw te adverteren in het inhoudsnetwerk van Google.
De implicaties voor de adverteerder:
- Meer keus en daarmee meer controle;
- De brandingwaarde van boven de vouw-advertenties is hoger, omdat de advertentie dan in principe zeker op het scherm van de bezoeker is getoond. Nota bene: Google telt het laden van de pagina ook als vertoning bij onder de vouw-advertenties, dus ook als advertentie niet eens op het scherm is verschenen.
- De gemiddelde CTR (click through rate ofwel doorklikratio) zal waarschijnlijk hoger zijn bij advertenties boven de vouw.
- De vraag van adverteerders zal naar verwachting groter zijn bij advertenties onder de vouw, omdat daar meer plekken voor beschikbaar zijn.
- Omdat advertenties boven de vouw vaker worden gezien, zullen de prijzen zich daar naar gaan verhouden. Wat de daadwerkelijke prijzen gaan worden is niet te voorspellen.
Hoe stelt u het in bij AdWords?
De boven de vouw-optie is alleen op campagneniveau toe te passen. Volg de volgende stappen:
1. Ga naar de campagne gericht op het inhoudsnetwerk waar u het wilt instellen;
2. Selecteer het tabblad 'Netwerk'.
3. Vervolgens klikt u onderaan op '+ uitsluiten' en selecteert u 'uitsluitingen toevoegen' > 'categorie uitsluiten'.
4. Onderaan staat nu 'onder de vouw'. Vink het vakje aan om alle advertenties onder de vouw uit te sluiten.
Wat is de definitie van boven de vouw?
Een belangrijke kanttekening bij dit artikel is de vraag naar de definitie van ‘boven de vouw’ en hoe dit te meten. Eenzelfde pagina kan op het ene scherm met 800×600 schermresolutie slechts zichtbaar zijn met veel scrollwerk, terwijl diezelfde pagina bij 1600 x 1200 zonder scrollen geheel zichtbaar is. Google heeft deze vraag beantwoord op zijn weblog:
'With a host of different web browsers, monitor sizes, and screen resolutions, it’s hard for advertisers to predict where an ad will land, since the same placement may appear differently on each user’s screen. To simplify the process for you, Google has implemented a statistically driven solution to determine which ads are above and below the fold. The statistically driven model only considers ads “above the fold” if they are completely on-screen when the browser window loads.'
Deze posting verscheen eerder op het weblog van Tribal internet Marketing. Rick Vugts is daar werkzaam als SEA manager.
Een heel belangrijk ding wat wordt vergeten bij de diverse artikelen die hier al over verschenen zijn, is de noodzaak (of niet) om deze functie te gebruiken. Over het algemeen wordt er binnen het inhoudsnetwerk op CPC basis geadverteerd. De CTR is (vrijwel zeker)niet van invloed op een kwaliteitsscore binnen het inhoudsnetwerk. Het heeft dan geen nut deze functie in te schakelen. Ook niet als je met beeldadvertenties adverteert. Eigenlijk is het alleen relevant als je met (beeldadvertenties) adverteert op CPM basis.
De CTR is wel degelijk van invloed op de kwaliteitsscore bij campagnes gericht op het inhoudsnetwerk. De invloed van de CTR is mogelijk minder groot. Ook zal de CTR in het inhoudsnetwerk (gemiddeld) lager zijn dan in het inhoudsnetwerk.
http://adwords.google.com/support/aw/bin/answer.py?hl=en&answer=10215
Ik citeer: "The Quality Score for calculating an ad's eligibility to appear on a particular content site, as well as the ad's position on that site, consists of the following factors:
* The ad's past performance on this and similar sites (...)
The Quality Score for determining if a placement-targeted ad will appear on a particular site depends on the campaign's bidding option.
(...)
If the campaign uses cost-per-click (CPC) bidding, Quality Score is based on: o The historical CTR of the ad on this and similar sites
(...) -------
Ga je echter dieper in op dat er voornamelijk cpc wordt geadverteerd. Dan kunnen we onszelf afvragen waarom dit zo is. Mogelijk dat brand managers bij het inkopen van advertenties op CPM basis er wel "zeker" van willen zijn dat hun advertentie vertoond wordt op het scherm en niet ergens onder de vouw wegvalt. Het kan dus Google's manier zijn om CPM adverteren te stimuleren.
(Er zijn uiteraard meerdere redenen waarom adverteren op CPC basis kan worden ingezet.)