Twinkle | Digital Commerce

4 tips voor opname bij vergelijkers

2017-05-26
180101

Consumenten zijn steeds vaker online op zoek naar de beste koop en webwinkels kennen in vergelijkingssites een grote bron van bezoekers. De beste koop wil niet alleen zeggen dat je de scherpste prijs hebt; Ook je 'trust’ speelt een belangrijke rol.

Tekst: Mark van de Laak

Hieronder vier tips om de aanwezigheid van uw webwinkel binnen de vergelijkers beter te laten renderen:

1.    Verstrek goede informatie over de webwinkel
Meerdere vergelijkers hebben voor elke webwinkel een profielpagina. Het is belangrijk om te zorgen dat de informatie op deze pagina juist en volledig is. Dit is ook een mooie plek om de USP’s van uw webwinkel onder de aandacht te brengen en het bedrijf achter de shop te laten zien.

2.    Zorg voor een goede en actuele feed
De vergelijkers hebben informatie nodig van de winkel voor een optimale presentatie. Zorg er voor dat een feed opgebouwd is volgens de exacte specificaties van de vergelijkers. Zet het merk, het type, de uitvoering en kleur in aparte kolommen. Vermeld indien mogelijk ook een EAN- of ISBN-code. Zo weet de vergelijker precies welk product je aanbiedt. Maak in de kolommen ook een duidelijk onderscheid tussen de prijzen voor bezorgen en afhalen.

3.    Meet de ROI op categorie- en productniveau
Met Analytics-tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics is het mogelijk om omzet tot in detail door te meten. Gebruik deze informatie om op product- en categorieniveau te bepalen of het wel interessant is om zichtbaar te zijn binnen de vergelijkers. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je veel kliks krijgt voor lcd-televisies, maar dat het door de relatief hoge cost per click (cpc) en relatief lage marge toch niet interessant is om hierop te adverteren. Zet dus niet blind je hele feed door maar manage het op rendement.

4.    Besef: reviews maken het verschil
In veel categorieën hanteren webwinkels prijzen die niet ver uit elkaar liggen. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn (zeg binnen een marge van 20 euro op een tv van 500 euro), dan gaat de consument op andere zaken letten. Zaken als de naam van de webwinkel, vermelding van het Thuiswinkel Waarborg en reviews gaan dan de doorslag geven. Vooral op het gebied van reviews liggen er mogelijkheden om te sturen. Vraag bijvoorbeeld in een service-mail aan klanten om na een aankoop een review achter te laten op de vergelijkingssite waar ze vandaan gekomen zijn.

Conclusie
De vergelijkers zijn steeds belangrijker in bepaalde branches. Er zijn echter diverse methodes om de aanwezigheid binnen de vergelijkers te optimaliseren.

Mark van de Laak is Internet Marketing Strategist bij Tribal Internet Marketing. Deze posting verscheen eerder op bedrijfsblog Tribal Talk.