Twinkle | Digital Commerce

Omzetrecord, nieuwe navigatie en ander platform voor Conrad.nl

2017-05-27
180101
  • 1:30

Conrad Electronic heeft het afgelopen jaar 24 procent meer consumentenomzet geboekt in Nederland dan in 2008. Sinds kort heeft Conrad.nl een nieuwe navigatiestructuur, terwijl wordt gewerkt aan de uitrol van een nieuw Europees platform.

Volgens Frank de Groot, algemeen directeur van Conrad Electronic in de Benelux, kwam de consumentenomzet van Conrad.nl in 2009 uit op ‘ruim 29 miljoen euro, exclusief BTW en retouren’. Met de bijbehorende groei van 24 procent doet Conrad het volgens hem beter dan de gemiddelde speler in de elektronicamarkt online, die steeds meer aanbieders kent.

Productcategorieën teruggebracht
Onlangs stapte Conrad.nl over op een nieuwe navigatie en shopstructuur. Volgens De Groot was dat nodig om de site eenvoudiger, overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. De klant krijgt voortaan minder keuzeopties voorgeschoteld op de homepage en de roll-out menu’s zijn ingekort. Bovendien werd het aantal productcategorieën teruggebracht van ruim achtduizend naar minder dan vierduizend op het diepste niveau.

Overstap
Bij het aanpassen van de site, die draait op een platform van SAP, is volgens De Groot rekening gehouden met de overstap op een platform van Hybris. Daarop moeten alle Conrad-sites gaan draaien: ‘In Oostenrijk is de site inmiddels live (met precies dezelfde categorieën als de Nederlandse nu heeft, red.) en de lancering in Duitsland is aanstaande. Het is de bedoeling dat Conrad.nl dit jaar nog overgaat op het platform van de toekomst. De basis wordt dan Europees, maar er blijft ruimte om de site op de lokale marktomstandigheden aan te passen.’

Mobiele site
Conrad.nl lanceerde in november een mobiele site, zonder besteloptie. Of die er spoedig komt is de vraag, zegt De Groot: ‘We houden de ontwikkelingen op de mobiele markt nauwlettend in de gaten, met name waar het gaat over betalen. We kijken nog even aan welke kant dat opgaat.’