Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek Uptrends: webshops beter bereikbaar

2017-05-27
168129
  • 1:05

Ruim een kwart van de webwinkels in een onderzoek van Uptrends was afgelopen maand minder dan 99,9 procent van de tijd bereikbaar. Vorig jaar was de bereikbaarheid nog bij een derde onder de maat.

Uptrends keek dertig dagen lang iedere vijf minuten naar de bereikbaarheid van 400 grote en minder grote webshops. Achttien shops waren minder dan 99 procent van de tijd te bezoeken.

In totaal scoorden 103 shops een 'uptime' beneden de 99,9 procent, een minimumpercentage dat in service level agreements wordt aangehouden.

De score is een stuk beter dan vorig jaar, toen 51 van de toen 419 shops minder dan 99 procent van de tijd bereikbaar waren en een derde onder de maat van 99,9 procent bleef.

Vodafone.nl
Scoorden vorig jaar nog zestien shops een bereikbaarheid van minder dan 98 procent, dit keer kwamen maar zes shops onder dat percentage uit. Daaronder bevindt zich Vodafone.nl, dat zwichtte voor de grote toestroom aan bezoekers toen zijn datanetwerk plat ging. Overigens boekte Lensexpress.nl de slechte uptime. De site was 95,8 procent van de tijd wel en daarmee dik dertig uur niet bereikbaar.

Volgens Uptrends haalde de helft van de 400 onderzochte webwinkels een bereikbaarheidsscore van 100 procent, ‘wat een uitstekende prestatie is’.