Voor minimaal vijftigduizend dollar per jaar kunnen online retailers voortaan gebruik maken van Google Commerce Search, waarmee klanten sneller zouden vinden wat ze zoeken.
Google presenteert zijn nieuwe zoekproduct op het officiële eigen blog. Het refereert daar aan onderzoek waaruit blijkt dat bezoekers binnen 8 seconden besluiten of ze daar blijven.
Google Commerce Search zou veel online-catalogi stukken sneller kunnen doorzoeken dan nu het geval is. Google wijst erop dat webwinkeliers kunnen besparen op infrastructuur en capaciteit, omdat de datacenters van de Google daar voor zorgen.
Een analist van Gartner liet aan persbureau Reuters weten niet te verwachten dat grote online-verkopers hun eigen zoekfunctionaliteit zullen inruilen tegen die van Google.
Google reageert door erop te wijzen dat het nieuwe zoekproduct niet bedoeld is voor het handjevol toppers in e-commerce, waaronder Amazon. De zoekgigant verwacht echter voldoende belangstelling van de duizend grootste retailers in de Verenigde Staten en West-Europa. Birkenstock USA is de eerste partij die met Google in zee gaat.
jammer dat ze er geld voor vragen :-(
Ik vind het belachelijk veel wat ze vragen. Volgens mij zit het meeste van de zoekfunctionaliteiten standaard in een pakket als Magento en dat is gratis.
Die Birkenstock zal wel niks betaald hebben. Die gebruiken ze als lokkertje. Je moet al 5 miljoen omzet hebben, als je bereid bent om 1% van je omzet voor zo'n tool te betalen. En als ik dan het filmpje bekijk zie ik dingen die je in andere gratis tools ook ziet. Google mag dan wel eerst bewijzen dat het de prijskwaliteit meer dan waard is. Ik verwacht dat ze het straks als abonnement gaan aanbieden tegen lagere tarieven waardoor ze een veel grotere doelgroep bereiken.
Traffic4u schrijft over Google Commerce Search, n.a.v. een presentatie op Search Engine Strategies (SES) in San Francisco. Het artikel is te lezen bij de collega's van Marketingfacts.