Twinkle | Digital Commerce

Google stopt met Google Commerce Search

2017-11-09
180101
  • 1:53

Iets meer dan drie jaar na de lancering kondigt Google aan te stoppen met zijn site search tool Google Commerce Search. De online gigant gaat onderdelen van het programma, zoals Search As You Type (SAYT), als losse modules aanbieden.

Dat melden diverse Amerikaanse media, waaronder Internet Retailer.

Google Commerce Search werd eind 2009 gelanceerd als zoek- en navigatiehulpmiddel voor shoppers. Webwinkeliers kunnen de tool als ‘slimme zoekmachine' in hun site implementeren. De volgorde van getoonde productzoekresultaten wordt mede bepaald door verkoopdata. Zo verschijnen bestsellers desgewenst bovenaan Google Commerce Search, wat de verkoop doorgaans bevordert.

Instaptarief
Online retailers moeten een instaptarief van 25.000 dollar betalen om Google Commerce Search te kunnen gebruiken. De kosten van de tool hangen af van het aantal producten/artikelen (SKU’s) in de catalogus van een webshop en het aantal zoekopdrachten dat per jaar op een site wordt ingevoerd. Het programma werd na de Amerikaanse introductie beschikbaar gesteld voor webwinkeliers in onder meer Australië, Duitsland, Frankrijk, Japan, Groot-Brittannië en Nederland.

Te duur
Diverse Amerikaanse deskundigen gaven al hun kijk op de ‘ondergang’ van Google Commerce Search. Het hulpmiddel zou te duur zijn voor zijn functie. ‘De bedrijven die het programma kunnen betalen, kunnen met dat geld ook een eigen zoekoptie creëren. Die kan, anders dan bij Google Commerce Search, naar wens worden ontwikkeld’, vertelt Sayf Sharif van LunaMetrics op Ecommercebytes.com.

Kale productinfo
Als ander nadeel wordt genoemd dat Google Commerce Search zich beperkt tot kale productinformatie. ‘Andere content als video’s, blogposts of connecties met social media worden niet gevonden. Iets wat webwinkeliers tegenwoordig wel in hun zoekoptie willen hebben’, stelt Shaun Ryan, CEO van SLI Systems.

Modules
Google liet vorige week weten dat zijn strategie op het gebied van zoekprogramma’s voor webwinkeliers is gewijzigd. ‘We are offering more flexible, easier-to-adopt modules for retailers, such as the Search As You Type widget, rather than a full site search replacement'. Het is nog onbekend of Search As You Type, afgelopen zomer losgekoppeld van Google Commerce Search, gratis blijft.

Overgang
De huidige gebruikers van Google Commerce Search worden door Google geholpen bij de overgang naar nieuwe zoeksystemen. Concurrent SLI Systems voert naar eigen zeggen al gesprekken met merchants die in januari 2014 een alternatief op hun site willen hebben draaien.