Twinkle | Digital Commerce

Corendon hekelt prijskortingen op Vakantiekaart.nl

2017-05-27
300198
  • [nieuws]
  • 2:42

Corendon is niet blij met het bedrijfsconcept van Vakantiekaart.nl en een aantal andere sites, die reizen van de touroperator standaard met korting aanbieden. Directeur Atilay Uslu: ‘Maar ik heb geen zin om een detective in te huren.’

Uslu voert momenteel gesprekken met Vakantiekaart.nl. Hij hoopt dat die site reizen van Corendon niet meer met 5 procent korting zal aanbieden.

Door deze standaardkorting is Vakantiekaart.nl niet alleen goedkoper dan Corendon zelf (via Corendon.nl), maar ook goedkoper dan andere reisbureaus die reizen van Corendon aanbieden, zoals bijvoorbeeld D-reizen. En dus heeft Uslu veel uit te leggen aan zijn partner-netwerk.

Verkoopcommissie
Hoe kan Vakantiekaart.nl die korting dan bieden? De boekingssite, toegankelijk voor ruim zeshonderdduizend kaarthouders, verzamelt het aanbod van 18 reisbureaus. Van de in de reisbranche gebruikelijke 10 procent verkoopcommissie, geven de partners van Vakantiekaart.nl standaard 5 procent terug aan de klant. De overgebleven commissie, 5 procent van de reiswaarde, deelt Vakantiekaart met het reisbureau dat de reis heeft afgehandeld.

Geen overeenkomst
Punt is nu dat Uslu niet weet wie van de bureaus uit zijn netwerk de Corendon-reizen ook via Vakantiekaart.nl verkoopt: ‘Tegen Vakantiekaart kan ik weinig beginnen, want daar heb ik geen overeenkomst mee. Die heb ik wel met de reisbureaus die zaken doen met Vakantiekaart. We lopen zeker omzet mis zo, maar ik heb geen zin om een detective in te huren om te zien wie daarachter zit. Ik ga geen politieagentje spelen.’

Van een enkel reisbureau weet Uslu het wel: ‘Die hebben we laten weten dat zijn verkoopcommissie op onze reizen met 5 procent omlaag gaat. Blijkbaar kan dat uit. Aan de verkoop van een reis via Vakantiekaart houden ze nog minder over (zo’n 2,5 procent, red.).’

Level playing field
Corendon heeft al verschillende gesprekken gevoerd met Vakantiekaart.nl, in de hoop dat die af wil zien van de standaardkortingen. Uslu: ‘Het valt niet mee hier een oplossing voor te vinden. Vakantiekaart probeert ook gewoon geld te verdienen. Maar ik ben voorstander van een level playing field, met gelijke kansen voor iedereen.’

Touroperators onder druk
Jan van der Tempel van Vakantiekaart.nl gelooft niet in een level playing field op het gebied van pricing: ‘Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het aan banden leggen van wat wij doen is niet aan de orde. Het houdt juridisch geen stand en dat weet Corendon ook. Ik begrijp wel dat touroperators onder druk staan van andere reisbureaus om hier iets aan te doen, maar ze mogen hun retailers niet beperken om reizen goedkoper aan te bieden.’

Van der Tempel stelt dat er ‘met de touroperators in geen geval compromissen bespreekbaar zijn op het feit dat wij voor onze klanten de beste deal hebben’. Een laagste prijsgarantie is wat anders dan een garantie op 5 procent standaardkorting. Zit hem daarin de onderhandelingsruimte? Van der Tempel: ‘We zijn in gesprek, dus daar laat ik me niet over uit.’

Represailles
Eind vorig jaar, toen Twinkle schreef over de herlancering van Vakantiekaart.nl, sprak Van der Tempels compagnon Björn Huiskes nog over relaties met 25 bij ANVR-SGR aangesloten reisbureaus. Dat zijn er nu nog 18. Van der Tempel wil ‘in het midden laten’ of er bureaus zijn vetrokken uit angst voor represailles van touroperators. ‘Die afname van het aantal bureaus zit hem meer in een stukje consolidering en schaalvergroting. We halen nu meer volume uit de bestaande partners en dat is beter te managen. Overigens beleven we een fantastisch jaar, met meer dan 10 procent groei.'