De aanwezigheid van Nederlands grootste adverteerders in sociale media is in het afgelopen halfjaar sterk toegenomen. Met name Twitter heeft flink aan populariteit gewonnen. Toch worstelen veel merken nog met de inzet van sociale media.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de tweede Social Media Monitor, een initiatief van Social Embassy, dat weer onderdeel is van Media Embassy.
Bol.com, Rabobank en ANWB
Waren begin dit jaar nog maar 14 van de 100 grootste adverteerders aanwezig op een sociaal netwerk, nu zijn dat er 35. Van deze merken wordt Twitter door 23 merken ingezet, gevolgd door Hyves (16), Netlog (9), Facebook (6) en een eigen weblog (2). Bol.com, dat gebruik maakt van al deze media, is de meest alomtegenwoordige van de honderd onderzochte merken, gevolgd door de Rabobank en de ANWB.
‘Bitter weinig activiteit’
Volgens Social Embassy vindt er, ondanks de toename van het aantal bedrijven in sociale media, ‘bitter weinig activiteit’ plaats op de platforms. Uit het rapport: ‘Zo worden relatief veel social mediapagina’s nauwelijks onderhouden, door bijvoorbeeld nieuwe content te plaatsen, en wordt er slechts in zeer beperkte mate gepoogd om in dialoog te treden met de doelgroep. Het gevolg is een veelal weinig levendige omgeving met een beperkt bereik.’
‘Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken’, vat Niels van der Velden van Social Embassy samen. ‘Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing binnen hun bedrijfsactiviteiten.’
Het zal geen verrassing zijn dat Social Embassy bedrijven hier juist bij kan helpen.
U kunt de complete tweede editie van de Social Media Monitor hier raadplegen. De eerste vindt u hier.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Social Media Monitor: 'Meer merken present, maar inactief'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.