Rob Bogaers lanceert binnenkort de site Meubeltrack.nl, waarop meubelzaken hun direct leverbare aanbod kunnen etaleren. Kopen kan er in beginsel niet: ‘Daar zijn consumenten ook nog niet aan toe’, aldus de initiatiefnemer.
Voor Meubeltrack.nl combineert Bogaers zijn online-marketingkennis met de klantervaring die hij tijdens zijn studententijd opdeed in een meubelzaak. Tribal Internet Marketing helpt bij de realisatie, onder andere op het gebied van site-bouw, traffic en backoffice.
Levertijd
Op Meubeltrack.nl, dat later deze maand live gaat, kunnen ondernemers meubels aanprijzen die ze direct kunnen leveren. Bogaers: ‘Ik weet dat consumenten de levertijd altijd als een groot probleem ervaren. Daarom beperkt ik me tot voorraden, hardlopers of showroommodellen, die mensen meteen kunnen meenemen. Voor de duidelijkheid: het gaat wel uitsluitend om professioneel aanbod.’
Kantoormeubelen
De nadruk zal in eerste instantie liggen op woonkamermeubelen, maar ook voor tuinmeubelen, slaapkamermeubelen en keukenmeubilair is straks plaats op de site. Bogaers overweegt in een later stadium ook kantoormeubelen te etaleren op Meubeltrack.nl: ‘Maar alles op zijn tijd. Focus, focus, focus, heb ik altijd van mijn baas Mark van Werven geleerd. Da’s het belangrijkste.’
Fixed fee
Alleen woonwinkels kunnen hun aanbod kwijt op de site van Bogaers. ‘Tegen een fixed fee, die wel afhankelijk is van het aantal producten dat ze plaatsen, kunnen ze hun meubelen kwijt op Meubeltrack.nl. Bogaers: 'Momenteel leggen we de laatste hand aan iframes. Via automatische xml-exports kunnen adverteerders hun actuele aanbod straks ook doorplaatsen op hun eigen site.’
Fabrikanten
Bogaers speelt met de gedachte om ook fabrikanten en leveranciers een plek te geven op Meubeltrack.nl: ‘Dan moet je denken aan profielpagina’s à la Hyves, zoals we die ook hebben voor winkeliers. Maar dat is van later orde.’
Volgens Bogaers verschilt zijn site fundamenteel van Sanoma’s meubelportal Woonzoo, dat een dik jaar geleden werd gelanceerd: ‘Op die site staan de fabrikanten centraal. Zij plaatsen hun producten, die vaak niet direct leverbaar zijn, op de site en verwijzen door naar dealers.’
Besteloptie
Overeenkomst is dat beide sites dienen als oriëntatiekanaal voor de klant. Op korte termijn heeft Bogaers geen plannen een besteloptie toe te voegen aan Meubeltrack.nl: ‘Hoewel dat qua verdienmodel natuurlijk heel interessant zou zijn, denk ik dat de klant daar nu nog niet aan toe is. Het is belangrijk dat we eerst autoriteit opbouwen. Als de feedback van klanten daartoe aanleiding geeft, kunnen we later alsnog een transactiemogelijkheid toevoegen. Zeg nooit nooit.’
Landelijke dekking
Bogaers zegt te maken te hebben met een ‘bijzonder traditionele branche’ waar de computer nog geen gemeengoed is. Dat maakt het enerzijds lastig om winkeliers voor zich te winnen, maar anderzijds zit hem daarin de kans: ‘Door e crisis zoeken ze toch naar manieren om hun verkoop een beetje op peil te houden. Ik mag niet klagen over de belangstelling. Als we live gaan, hebben we een landelijke dekking van winkels, al kan het assortiment natuurlijk altijd wel wat breder.’
Bogaers zegt zijn site ‘zo snel mogelijk’ ook in België te willen lanceren.
Hoe is de stand van zaken bijna 2 jaar verder? Ben wel benieuwd!