Twinkle | Digital Commerce

Groen: 'Volhouders hebben allemaal gratis gegeten'

2017-05-27
170130
  • 1:43

Thuisbezorgd.nl, dat gisteren tussen 19.00 en 19.09 uur gratis eten zou weggeven, was toen onbereikbaar voor veel hongerige internetgebruikers. De actie werd verlengd tot half negen, toen voor dik twee ton was besteld. Directeur Jitse Groen blikt terug.

Groen was er, zo herhaalt hij tegen Twinkle, vooraf 'heilig van overtuigd' dat Thuisbezorgd.nl de drukte tijdens zijn verjaardagsactie aan zou kunnen: 'We hadden een leger technische mensen zitten en waren er helemaal klaar voor gister. Ik had verwacht om een uurtje of acht wel weer thuis te zijn. Dat werd half één 's nachts.'

'Schuld bij 3FM'
Groen ging aanvankelijk uit van zo'n zeshonderd bestellingen per minuut, vertelde hij vorige week aan Twinkle. Maar al voor de actie begon kon de site de toeloop niet aan. De directeur, die nu bijkomt op de Canarische Eilanden: 'Met een knipoog leggen we de schuld bij 3FM, dat even na zes uur melding maakte van de actie. Een heel groot platform dus, net op het moment dat luisteraars honger hadden.'

Grote klok
Groen durft de stelling aan dat het zónder de aandacht van het radiostation waarschijnlijk wel goed was gegaan. Had hij die publieke media-aandacht dan niet zien aankomen of juist opgezocht? 'Nee, we hebben de actie bewust niet aan de grote klok gehangen en het mond-op-mond-effect zijn werk laten doen. Wat 3FM deed was gewoon ongelukkig qua timing.'

Overbelast
Door het drukke verkeer naar Thuisbezord.nl raakten de servers overbelast en kwamen de meeste hongerigen voor een dichte deur te staan. Groen: 'Omdat er tussen zeven uur en negen over zeven maar zo weinig mensen doorheen waren gekomen, hebben we besloten de actie te verlengen. Hij heeft tot half negen gelopen. De mensen die vol hebben gehouden, hebben in die tijd allemaal gratis eten kunnen bestellen.'

Teleurgesteld
Uiteindelijk heeft Thuisbezorgd voor meer dan tweehonderdduizend euro aan eten laten bezorgen op ongeveer achttienduizend adressen. Mensen die eerst teleurgesteld waren, reageerderen op sociale media enthousiast toen hun gratis bestelling toch nog doorkwam. Groen daarover: 'In die eerste negen minuten kreeg ik van alles naar mijn kop geslingerd. En begrijpelijk ook.'