Thuisbezorgd.nl, dat gisteren tussen 19.00 en 19.09 uur gratis eten zou weggeven, was toen onbereikbaar voor veel hongerige internetgebruikers. De actie werd verlengd tot half negen, toen voor dik twee ton was besteld. Directeur Jitse Groen blikt terug.
Groen was er, zo herhaalt hij tegen Twinkle, vooraf 'heilig van overtuigd' dat Thuisbezorgd.nl de drukte tijdens zijn verjaardagsactie aan zou kunnen: 'We hadden een leger technische mensen zitten en waren er helemaal klaar voor gister. Ik had verwacht om een uurtje of acht wel weer thuis te zijn. Dat werd half één 's nachts.'
'Schuld bij 3FM'
Groen ging aanvankelijk uit van zo'n zeshonderd bestellingen per minuut, vertelde hij vorige week aan Twinkle. Maar al voor de actie begon kon de site de toeloop niet aan. De directeur, die nu bijkomt op de Canarische Eilanden: 'Met een knipoog leggen we de schuld bij 3FM, dat even na zes uur melding maakte van de actie. Een heel groot platform dus, net op het moment dat luisteraars honger hadden.'
Grote klok
Groen durft de stelling aan dat het zónder de aandacht van het radiostation waarschijnlijk wel goed was gegaan. Had hij die publieke media-aandacht dan niet zien aankomen of juist opgezocht? 'Nee, we hebben de actie bewust niet aan de grote klok gehangen en het mond-op-mond-effect zijn werk laten doen. Wat 3FM deed was gewoon ongelukkig qua timing.'
Overbelast
Door het drukke verkeer naar Thuisbezord.nl raakten de servers overbelast en kwamen de meeste hongerigen voor een dichte deur te staan. Groen: 'Omdat er tussen zeven uur en negen over zeven maar zo weinig mensen doorheen waren gekomen, hebben we besloten de actie te verlengen. Hij heeft tot half negen gelopen. De mensen die vol hebben gehouden, hebben in die tijd allemaal gratis eten kunnen bestellen.'
Teleurgesteld
Uiteindelijk heeft Thuisbezorgd voor meer dan tweehonderdduizend euro aan eten laten bezorgen op ongeveer achttienduizend adressen. Mensen die eerst teleurgesteld waren, reageerderen op sociale media enthousiast toen hun gratis bestelling toch nog doorkwam. Groen daarover: 'In die eerste negen minuten kreeg ik van alles naar mijn kop geslingerd. En begrijpelijk ook.'
Lekker makkelijk weer om de schuld bij iemand anders te leggen.. ff voor de duidelijkheid de site had al ruim vóór 6 uur problemen dus ook zonder de melding op de radio had die site van je plat gelegen! Dus in plaats de schuld aan 3fm te geven steek de hand in eigen boezem en zeg gewoon dat je ongelofelijk gefaald hebt!
Ehh... heb het ook op de radio gehoord maar dat was toen ik nog op mijn werk was, ruim voor zessen .. hij geeft ze ook niet de schuld, maar dat dat de oorzaak kan zijn van een langzame site geloof ik wel. Zeg een nederlander dat hij gratis kan eten en ze duiken er op
Dit is een onwijs leuke en sympathieke actie. Niet zeuren verder ;)
Yep zeer leuke actie, maar ik betwijfel dat ze voor 200.000 euro eten hebben weggegeven.
@Ron Deze vriendelijke publieksactie zal Thuisbezorgd.nl geen 200k hebben gekost. Ik neem aan dat ze een goede afspraak hebben gemaakt met de aangesloten bedrijven. En deze actie is hun naamsbekendheid wel ten goede gekomen. Mag van mij elke week herhaald worden :-)