Wie die dit leest heeft er waarschijnlijk al een. Anderen denken: ‘Ik wil er ook een!’ Sterker nog: iedereen wil zo’n ding. Een eigen webwinkel. Op feestjes en in café's is het intussen onderwerp nummer één.
Het is niet meer: ‘Waar werk jij eigenlijk overdag?’ of ‘Wat rij jij?’ Nee, de nieuwe versiertruc is tegenwoordig: ‘Zeg eh … gebruik jij iDeal?’ Kids die op straat winkeltje spelen zie je trouwens ook niet meer. Ze hebben MyFirstShoppy, online.
Dan zou je toch denken dat al die webwinkeliers in spe weten wat een webshop eigenlijk is. Wat zo’n ding moet doen. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn: er is absoluut geen consensus over de vraag wat nu essentiële functionaliteiten zijn. Mag bijvoorbeeld een simpel online-formulier een webwinkel genoemd worden? Ik denk het wel: als dat formulier zijn doelstelling haalt, dan mag de eigenaar het met recht een winkel noemen. Zo ken ik een bedrijf dat tonnen in Google steekt om NAW’s te vergaren. Om die NAW’s vervolgens een infopakket te sturen waarmee ze naar fysieke winkels gelokt worden. Voor dit bedrijf is dat NAW invullen dus de conversie, de transactie. Met andere woorden: dat een winkel per se een kassa moet hebben, of iets moet verkopen, is geen onderdeel van de definitie.
Affiliate-hocus pocus
Wat wel door iedereen essentieel gevonden wordt is de online marketing. Dus zoekmachine-functionaliteit en affiliate-hocus pocus. Dat zie je dan ook terug in de reclame van de nieuwe generatie software. Allemaal schermen ze met automatische Google-functies, feeds voor advertentienetwerken etc. Maar de meeste bouwers, techneuten meestal, overdrijven het. Wat je dan ziet zijn lelijke, dertien-in-een-dozijn shops die hartstikke goed gevonden worden … door klanten die zich vervolgens te pletter schrikken van de vormgeving.
Zelf denk ik dat ‘beleving’ belangrijker is. Liever weinig kijkers en veel kopers, dan omgekeerd. Toch lijkt die vormgeving, het design, steeds meer bijzaak te worden. De meeste bouwers bieden dan ook niet meer dan een template: u kunt kiezen uit wel 10 kleuren, zolang het maar zwart is.
Voorkant en achterkant
Zoekmachinedingen, vormgeving ... het heeft allemaal met de ‘voorkant’ te maken. Dat een webwinkel ook een ‘achterkant’ (backoffice) moet hebben, is iets waar veel bouwers en potentiële winkeliers niet bij stilstaan. De meeste shop-software wordt bedacht vanuit de aanname dat de winkelier alles zelf doet, en dat het aantal orders zo klein is dat het ook zelf gedaan kan worden.
Een voorbeeld: ik ken bijna geen software die er standaard voor zorgt dat de NAW-gegevens uit een order automatisch worden aangemeld bij TNT of SelektVracht. In tegendeel, als u honderd orders heeft (hoop ik), dan denken die bouwers dat u het allemaal gaat zitten overtypen.
Ander voorbeeld: als u de artikelen in uw eigen garage opslaat, en er komt een nieuwe levering van de groothandel, dan ziet u in een oogopslag of de levering klopt of niet. En als het niet klopt, gaat u echt niet een rapportje aan uzelf zitten schrijven. Nu gaat u de opslag en de verzending uitbesteden. Dat betekent dat alle handelingen die u eerst vanzelfsprekend vond, dat u die nu gerapporteerd wil hebben: zoveel is er geleverd door de groothandel, zoveel orders zijn vandaag aan die en die verzonden …
Administratiekantoor
Kortom, een goede webshop is een administratiekantoor. Met een extra ‘administratielaag’ voor een externe partner. Maar helaas kom ik nog steeds shop-software tegen waarbij het niet eens mogelijk is om aan meerdere gebruikers aparte rechten te geven. Dus u als eigenaar mag bijvoorbeeld alles doen, uw accountant mag alleen naar de BTW kijken, de inpakafdeling mag alleen de orders uitprinten etc.
Backorders, ook zoiets. Webshop-bouwers gaan er van uit dat u altijd alles op voorraad heeft. Maar voor de meeste shops is dat juist helemaal niet het geval. Als u ‘het zelf doet’ weet u dus heus wel of u snel moet bijbestellen bij de groothandel, of dat u het zo van de plank pakt. Maar nu gaat u op vakantie. Uw invaller zoekt zich het apelazarus in uw garage, want op de order staat geen code dat dit nog snel besteld moet worden. Maar wat erger is: de bestelbevestiging aan uw klant zei niets over ‘een paar dagen levertijd’. Zit niet standaard in de software.
Vooral een managementstool
Wat is dus een webshop? Voor de een is het niet meer dan een etalage, voor de ander is het een advertentiemachine. Maar het moet vooral een tool zijn om administratieve processen te managen. Een instrument om de webwinkelier inzicht te geven in processen, statussen, klantgegevens, geldstromen en voorraden.
Het blijft nu eenmaal gewoon ondernemerschap !
Martin, Jammer dat het zo'n negatief stuk is, waar zijn de positieve kanten? Is er shop software, dat wel aan uw verwachtingen voldoet (in redelijke prijsklasse (maw geen gratis of pakketje van 600 euro) ) We weten allen wat een goede shop moet kosten.
Nu fixeerd het een beetje wat er allemaal mist. Het had ook een mooie wens lijst kunnen zijn.
Ik ben het roerend eens dat ik ook nergens een goed backorder beheer systeem heb gezien, of een koppeling met TNT parcelware. Een beetje programaeur kan dit wel in elkaar zetten. Wij verzorgen ook dit soort functies zelf in huis. Maar het kost ten allen tijde, tijd en geld, als er iets veranderd of aangepast moet worden.
Zelf ben ik op dit moment op een quest naar een goed boekhoud programma wat geen 1500 euro per jaar kost (want dan kan de accountant zijn werk wel blijven doen) Ook hier voor geld, dat er altijd van volledige orders uit gegaan wordt, rekeningen al betaald zijn, of geld binnen is, terwijl iDEAL nog moet storten.
Kortom de wereld van Webshop is nog lang niet volmaakt, waarom loopt iedereen dan al te dag dromen over web 2.0 en clouds... Met de hoofd in de wolken maar de realitiet is anders.
Beste Michael, de boodschap die ik -misschien wat zwart wit-mee wil geven aan vooral starters is: verder kijken dan het voorkantje. Natuurlijk moet je nuanceren. Aan de andere kant: er zijn 999 'merken' shopsoftware en ik durf best te beweren dat 90% niet goed over de back office nadenkt. Anders gezegd: nog nooit bij een webwinkelier over de schouder meegekeken heeft. Maar in die overige 10%, de bekendere merken, zitten zeker goede.
Martin,
Toch lijkt die vormgeving, het design, steeds meer bijzaak te worden.
Dit punt onderschrijf ik zeer zeker. en zien wij ook terug bij onze klanten. Betrouwbaarheid, vindbaarheid, functionaliteit en interactie zijn de peilers waar het om draait. Een maatwerk huisstijl is voor het MKB bijzaak geworden. Kosten wegen niet op tegen de investeringen en rompslomp. Iemand die op SEOshop een webwinkel start kan vrijwel alles aanpassen in eigen huisstijl, de structuur echter niet. Dit zal vanaf januari wel mogelijk zijn middels een API.
Backorders? Vanaf 17 oktober SEOshop V2, uitgebreide voorraad, inkoopprijzen, voorraad rapporten met inkoopwaarde voor de boekhouding, backorders, alles is aanwezig.
Hallo, sinds ik via twitter liet weten dat we van software willen veranderen komen er hier behoorlijk wat emails binnen ivm aanbiedingen voor shop software. Gevestigde bedrijven maar ook veel nieuwkomers. En mijn eerste vraag is stuur maar wat referenties. Nou daar zit wat drama tussen. 95% voldoet in hun referenties nog niet aan het wettelijk kader omtrent verkoop op afstand. Kan ook niet anders als een HES dit moet onderwijzen met een compleet gejatte website en waar alle maar dan ook alle elementaire zaken mankeren. Zover voor de voorkant. De achterkant is een nog groter probleem. De Post in Belgie heeft enkele prachtige applicaties maar die kunnen in geen enkel standaard software pakket gebruikt worden. Zelfde voor TNT express. De meeste software kan wel overweg met Ogone. Facturatie oeioeioeioei. Ja zolang je alleen via je webshop verkoopt is er nog wel wat te vinden, maar om zowel directe verkopen, op factuur en een webshop, nou die moet nog geboren worden tenzij je hier een vermogen voor uittrekt. Dus een voorraad beheer vanuit de webshop wordt erg lastig. Maar daar heb ik dan mijn boekhoud/facturatie programma voor. Maar als beginnende webwinkelier zou ik mij daar allemaal nog niet te druk om maken, eerst maar zien dat de winkel gaat draaien. Als de webshop niet werkt kun je de mooiste backoffice hebben, maar dat helpt je verkopen niet vooruit.
Het zou natuurlijk mooi zijn dat als de klant besteld, betaald heeft, er automatisch een factuur uitrolt, een etiket of verzendingsbon van de Post of TNT uitrolt, gelijk op de juiste doos zit en de Post netjes om 14.00 die pakjes meeneemt en de volgende dag afgeeft. Dan moet ik alleen het doosje nog dichtplakken. Natuurlijk het bestaat en sommige bedrijven hebben dat ook zo georganiseerd, maar aan welke kostprijs ?
Prettige Weekend, Mike Amerone.be
Layout een bijzaak... Ja en nee: momenteel laat ik al mijn shops ombouwen naar een nieuw shopping systeem en krijgen een paar shops een nieuwe layout. En ja... uitsttraling is niet het belangrijkste daarbij deze keer maar conversie is het belangrijkste. Heb in plaats van super mooi uiterlijk gekozen voor overzichtelijk en logisch opgezet.
Overigens.... komt een koppeling in de software met TNT parcelware en een koppeling met exact voor de boekhouding.
Probleem is meer dat de meeste webshops bij de start niet meer als 100 euro te besteden hebben.
Maar je hebt gelijk dat in veel software niet vanuit het oogpunt van de winkelier gedacht is.
Zelfs een pakket als magento heeft gigantisch geblunderd bij het order verwerkings systeem in de software.
Fijn dat er altijd weer mensen zijn die hun software gaan zitten promoten. Meneer Ruud.
Toch leuk als iemand weer het uitvinden van het wiel uit probeert te leggen. Alles op internet is er of wordt al geprobeerd. Grote jongens halen de kranten koppen hier maar het idee is 99 van de 100 keer afgekeken van een snelle jongen op internet die zijn snelheid niet kan omzetten in een bloeiende web onderneming. Ondernemerschap wordt vaak omschreven op een zaterdag avondfeestje als het intieme geluk.
Zoals ondernemerschap in de fysieke wereld is succes afhankelijk van verschillende factoren. Ook daar heeft prijs kwaliteit verhouding zijn spelregels die zich uiteraard niet aan de wetten van de aardse natuur houden. zo ken ik een kroeg die oud vies en versleten is en die beter draait dan de tent ernaast met een schoon toilet en een biertje dat goedkoper is. Allebei hebben ze een leuke blonde bardame. De ene kroeg heeft dus wel geïnvesteerd aan hun back office en vormgeving/uiterlijk en houd de prijzen van de concurrent scherp in de gaten.
Op internet is het lang de trend geweest dat de goedkoopste altijd de winnaar is, dit is niet meer, degene die de beste nazorg levert gaat het uiteindelijk toch winnen. Een goede back office is daarbij wel een goed hulp middel om snel problemen te kunnen oplossen. Maar laat het gezicht eens zien, bel je klanten eens op als er iets niet goed is en verschuil je niet achter contact pagina�s, 0900 nummers of een online chat.
Net zoals in de fysieke wereld ben je afhankelijk van jouw klanten en als die naar een andere kroeg gaan is er iets niet goed bij je. Je ziet het zo vaak bij verschillende webshops. Als de verkoop niet hoog genoeg is gaan de prijzen omlaag, deze trend wordt vooral aangewakkerd door prijs vergelijkingsites ( vergeet niet dat hun meer geld aan je verdienen als jij de prijzen omlaag gooit ). Maar goed, de kosten gaan dus omhoog als je prijzen omlaag gooit, meer leads op je advertenties omdat je adverteert met een kortingtekst. Je krijgt ook meer verkoop, dus je hebt meer uren nodig om de producten te verzenden, retouren af te handelen, ETC. Dus aan het eind van de rit heb je zelfs minder over gehouden, goede ondernemer ben je dan. Je moet het verlies ook iemand anders gunnen. Er zijn natuurlijk ook webshop ondernemers die naast hun job een webwinkel runnen, dan zijn goede werkkrachten als je die in dienst hebt want zitten gegarandeerd de hele in de baas zijn tijd , de email, hun counters en weet ik veel te checken. Je hebt er natuurlijk ook bij die dat niet doen maar ja die laten de bestellingen waarschijnlijk ook een paar weken liggen.
Als prijsvechter kun je ook in Beverwijk op de markt gaan staan. Daar weten ze wel raad met je.
Sjabloontje, datafeed, beetje SEO er overheen en je bent in business met je webwinkeltje. Tja, in theorie zou het zo wel eens kunnen werken. Het uiterlijk van webwinkels hoéft echter niet saai, standaard of voorspelbaar te zijn. Zie http://www.smashingmagazine.com/2009/09/05/showcase-of-fresh-and-well-designed-online-shops/
Met dank aan http://dekoopman.net/2009/09/06/wie-zegt-dat-webwinkels-niet-mooi-kunnen-zijn/
Jammer dat Ruud hier inderdaad reclame loopt te maken. Dan is het ook nog jammer dat hij spreekt over een eigen huisstijl, terwijl SEOshop zo goed als een kopie is van de Apple-site.
In mijn branche is er nog een extra uitdaging. Hier word nog maar weinig zorgen gemaakt over functionaliteiten en backoffice systemen. Ze hebben allemaal een fysieke winkel en denken een webshop er wel even bij te gaan doen. Een grote denkfout. Je kunt wel een hoop automatiseren zoals je al veronderstelt, maar het commercieel inrichten van je website, onderhoud aan debiteuren, prijsbladen, acties en product selecties zijn zaken die de online ondernemer toch echt zal moeten uitvoeren.
Dus wat is je webshop? Naast een extra verkoopkanaal, managementtool etc. Ik denk een strategische keus die breedgedragen dient te worden binnen een bedrijf. Ongeacht de hoeveelheid spiegels en kralen en de softwarematige oplossing.