Twinkle | Digital Commerce

Leeftijdscontrole online beter dan bij slijter

2017-05-26
170130
  • 2:03

Nadat de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) de klacht van de SlijtersUnie tegen EasyWineShopper.comongegrond verklaarde, hervatte de SlijtersUnie vorige weekzijn pleidooi om online-drankverkoop te verbieden. Dit keer voert de Unie als argument aan dat de leeftijdscontrole bij online-aankopen niet uitgevoerd zou kunnen worden.

Door: gastblogger Ralph Michels

Nieuwe klanten moeten bij een webshop vrijwel altijd vooruit betalen. Een creditcardof PayPal-account krijg je alleen als je 18 jaar of ouder bent. Deze online-betaalmethoden kunnen dus niet door jongeren worden gebruikt. Betalingen met iDeal zijn eveneens nauwelijks te verwachten. Internetbankieren voor jongeren vindt doorgaans plaats onder supervisie en altijd onder verantwoordelijkheidan de ouders.

Bezorging
Mocht iemand van 15 jaar toch door de betaalmethoden 'glippen', dan valt hij vanzelf door de mand bij de bezorging. Bezorgfirmas als DPD (die in samenwerking met Vinologix het overgrote deel van de online wijnbestellingen uitlevert in Nederland), UPS, DHL, et cetera,vragen om aansprakelijkheidredenen altijd een handtekening voor ontvangst van iemand ouder dan 18 jaar.

De leeftijdscontrole op het internet is derhalve veel effectiever dan die in de winkels en verhoogt feitelijk zelfs de leeftijdsgrens van 16 jaar naar 18 jaar. Hoe goed wil je het hebben?

Het is veel aannemelijker dat iemand van 15 jaar, aan iemand ouder dan 16 jaar vraagt om alcoholische drank bij de slijter of in de supermarkt te kopen. Dat is veel eenvoudiger, er wordt niet op gecontroleerd en het gaat volledig buiten het oog van de ouders om.

Klaagzang
DeSlijtersUnie, die overigens toegeeft dat de klaagzang voortkomt uit economische motieven, wil de regels voor offline en online gelijk stellen. Dit iseen klassiek voorbeeld waarin mensen doel en middel door elkaar halen, want het gaat niet om de regels en de gelijkheid daarin. Het gaat hier helemaal niet om de wijnhandelaren, offline danwel online. Het gaat om de jongeren, waarover wij met zn allen democratisch hebben besloten dat zij geen alcohol mogen kopen als zij nog geen 16 jaar zijn.

Regels zijn dus geen doel op zich, maar moeten een doel dienen. Het doel van de autoriteiten is dat jongeren moeilijk aan drank kunnen komen, om drankmisbruik onder jongeren tegen te gaan.

Dit doel wordt online veel beter gediend dan offline. Wil je toch zo nodig aan de regels sleutelen, doe dat dan vanuit Brussel, anders span je alsnog het paard achter de wagen. Het internet houdt namelijk niet op bij de Nederlandse grens.

Ralph Michels is directeur vanEasyWineShopper.com. In Twinkle nummer 6 van dit jaar vindt u een interview met Michels, dat u ookhierkunt lezen.