KLM-topman Peter Hartman laat weinig twijfels bestaan over de toekomst van dochtermaatschappijen Transavia.com en Martinair: 'Dat wordt gewoon één lowcost-organisatie binnen KLM.'
Dat heeft Hartman zich op de slotdag van het golfevenement KLM Open laten ontvallen aan Reisrevue. Volgens de topman zit er niks anders op: 'Cultuurverschillen vind ik geen argument. Deze ontwikkeling is in de luchtvaart niet tegen te houden.'
Op de barricade
Het personeel van Transavia.com klom begin dit jaar op de barricade toen het fusievoornemen van KLM aan het licht kwam. De goed presenterende nummer één uit de Twinkle100 zat niet te wachten op een samenvoeging met 'zorgenkindje' Martinair. Bovendien zou de cultuur van beide bedrijven teveel verschillen.
Fabel
Tjero Zomer, CEO van Transavia.com, verwees berichten over een fusie afgelopen voorjaar nog naar het rijk der fabelen. Volgens de opvolger van de opgestapte Onno van den Brink zou een synergieonderzoek maximaal kunnen leiden tot een intensievere samenwerking tussen beide maatschappijen.
Onder één dak
Vanaf begin volgend jaar komen beide maatschappijen in ieder geval onder één dak te werken: Martinair wordt huurder in het nieuwe hoofdkantoor van Transavia.com. Over de gezamenlijke behuizing schrijft Transavia.com op de eigen site: 'We lopen niet vooruit op de uitkomsten van het synergieonderzoek, maar we zullen wel bekijken hoe we een aantal dingen slim samen kunnen doen. Dat zijn met name het gezamenlijke gebruik van het bedrijfsrestaurant - waar wij overdag ook informeel kunnen overleggen - en de receptie.'
MP en HV in de lucht
Maar de plannen van Hartman gaan veel verder: 'Om sterker te staan in het internationale krachtenveld wil hij toe naar één lowcost-organisatie. De beide merken blijven wel in de lucht. Hartman: 'MP (Martinair, red.) voor longhaul en HV (Transvia.com, red.) voor Europa.'
KLM Werelddeals
KLM is deze week overigens zelf gestart met een nieuwe 'Werelddeals' campagne, waarbij de maatschappij korting biedt op vluchten tot eind maart volgend jaar. Bram Gräber, directeur van KLM Nederland daarover tegen Reisrevue: 'We liften mee op de publiciteitsgolf rond de KLM Open en op het succes van onze eerdere prijsacties. Daardoor scoren we deze zomer in Nederland ondanks de crisis circa vijf procent meer passagiers.'
Twinkle heeft Transavia.com voor het verschijnen van dit bericht reeds om een reactie gevraagd op de uispraken van Hartman. Die kwam zojuist binnen en bestond in de opmerking dat Transavia.com 'niet wenst te reageren' ..
WERELDEALS ?? KLM ?? vroeger was ik trots op ''mijn'' klm... tot dit verhaal :
Beste, AL vele jaren vlieg ik met trots KLM. We hebben sinds kort ook een flying blue-kaart aangevraagd. Hierover had ik ook reeds correspondentie omdat ik het vreemd vind dat ik als betalende volwassene, de miles van mijn ver minderjarige kinderen niet samen kan zetten, maar dat is een andere kwestie. Volgende. Mijn zoon werkte in Namibie. Hij heeft een contract getekend in juni tot juni 2010. Hij vraagt vakantie, krijgt vakantie van 15/11 tot 05/11 om na 8 maanden van huis op vakantie te komen. We boeken, online, met vanuit Belgie met mij Belgische visa een ticket op 28/08. Op 08/09 krijgt hij ontslag, samen met 4 andere mensen in zijn bedrijf wegens economische crisis. Wij vragen aan KLM of dit reden voldoende is om een ticket te verzetten van datum. Ja dat kan, als we de ontslagbrief doorfaxen om te bewijzen. Dat doen we. Of we dan willen terugbellen. Ook dat doen we. Please hold. Ik zal samenvattend een lang verhaal kort maken : - 08/09 we bellen onmiddellijk KLM om te vragen of we wegens deze uitzonderlijke omstandigheid dat amogen verzetten. Men zegt dat dat ok is ,mits doorfaxen van de ontslagbrief. - 09/09 we hangen in totaal 2 uur aan de telefoon, omdat overlegd moet worden met ''de manager'' - 10/09 we bellen nogmaals, en horen nu dat we de date toch neit kunnen verzetten. We kunnen wel cancellen en de taxen terug krijgen. - 11/09 we bellen om te vragen hoe we die taxen dan terug krijgen, nee, we krijgen ze toch niet terug, we krijgen waarschijnlijk een voucher. We kunnen dus ons ticket niet gebruiken, noch cancellen en we horen niets meer. We nemen dan maar contact op met KLM in Belgie, die ons dan een telefoonnummer geeft waar we dit email adres krijgen. Kunt U aub. duidelijkheid scheppen in deze zaak ? De gesproken antwoorden van Mrs. Kedibone heb ik niet , alleen de faxen die wij gestuurd hebben naar haar. Hartelijk dank ! met vr.gr. Monique