Twinkle | Digital Commerce

Welke navigatiestructuur is het best?

2017-11-09
169130
  • 3:02

Een goed doordachte navigatiestructuur is van groots belang voor een webwinkel. De bezoekers dienen hun weg snel te kunnen vinden. Het kiezen en ontwerpen van een navigatie is nog niet zo heel simpel, want wat is nu goed voor je site?

Welke verschillende vormen van navigatie worden er zoal gebruikt?

1. Horizontaal menu
Een horizontaal menu wordt direct onder de header geplaatst. Voor omvangrijke webwinkels wordt dit menu vaak als hoofdcategorie gebruikt. Het menu is heel lastig uit te breiden en kan snel onoverzichtelijk worden.

Yoox.com maakt gebruik van een horizontaal menu, dat uit twee lagen bestaat. In de bovenste laag staan de hoofdcategorieën en in de onderste laag de subcategorieën.

2. Verticaal menu
Het verticale menu wordt aan de linker bovenkant geplaatst. Voor omvangrijke webwinkels is dit een vaak gebruikte navigatie methode. Deze is makkelijk uit te breiden en blijft overzichtelijk.


Kadoplein.nl maakt gebruik van verticale navigatie, waarin de hoofdcategorieën staan. Na het aanklikken van een hoofdcategorie verschijnen daaronder de subcategorieën.

3. Roll-out menu
Het roll-out menu wordt vaak gebruikt bij een omvangrijke webwinkel. Het roll-out gedeelte rolt uit het horizontale menu met de hoofdcategorieën, en geeft de subcategorieën weer. Het hoofdmenu kan zo makkelijk worden uitgebreid, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Wie kiest voor een roll-out menu, dient er wel voor te zorgen dat het niet heel muisgevoelig is. Als men er met de muis over gaat, moet de roll-out niet zomaar kunnen verdwijnen.

American Eagle maakt gebruik van een horizontale navigatie in combinatie met een roll-out. Het horizontale gedeelte bestaat uit de hoofdcategorieën en de roll-out verschijnt als men over een hoofdcategorie gaat. Deze bestaat uit subcategorieën en subsubcategorieën.

4. Combinatie
Vaak wordt voor webwinkels een combinatie gemaakt van de verschillende vormen navigatie. De combinatie horizontale en verticale navigatie is een veel gebruikte. Het gebruik van álle vormen is een nog niet veel gebruikte optie, maar wordt al wel uitgevoerd bij webwinkels die uit meerdere lagen bestaan.

Wehkamp.nl maakt gebruik van een horizontale en verticale navigatie. Het horizontale gedeelte bestaat uit de hoofdcategorieën en de verticale as verschijnt als er een hoofdcategorie is gekozen. Deze bestaat uit subcategorieën.

Hieronder volgen richtlijnen voor het ontwerpen van een navigatie.

* Gebruik consequent dezelfde navigatiestructuur
Zorg dat de navigatiestructuur op iedere pagina hetzelfde is. Gebruikers leren snel bepaalde patronen binnen een website aan. Zorg er dus voor dat de navigatie niet wegvalt of verandert van vorm op bepaalde pagina’s.

* Plaatsing van het menu
Plaats de primaire navigatie aan de linkerkant en/of onder de header. Dit is de meest gunstige plek voor de bezoekers. Doordat ze de site na openen scannen, valt hun oog al snelop de navigatie.

* Categoriseren
Zorg dat de producten onder de juiste categorie geplaatst worden. Laat duidelijk zien waar de bezoeker terecht komt binnen de website.

* Broodkruimels
Zorg dat de bezoeker kan zien waar hij zich precies bevindt en waar hij vandaan is gekomen. Zet het broodkruimelpad bovenaan de content van iedere pagina.

* Home button
Laat gebruikers duidelijk zien hoe ze weer terug kunnen gaan naar het beginpunt (homepagina). Plaats een link naar de homepagina links boven in de website, onder het logo. Niet alle gebruikers weten dat men kan terug keren naar de homepagina door op het logo te klikken.

* Nieuw!
Zorg ervoor dat er duidelijk in het hoofdmenu een link naar de nieuwe producten wordt weergegeven. Dit is van belang voor de terugkerende bezoeker: zo blijven ze geïnteresseerd in de shop.

Conclusie
Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie tussen de navigatiestructuur van Wehkamp.nl en die van QVC. Ofwel een horizontaal menu bovenin met de hoofdcategorieën, aan de linker kant een menu met de subcategorieën en een filter functie. Voor een snel overzicht zou ik gebruik maken van een roll-out menu in het hoofdmenu. Hierin zien de bezoekers snel welke subcategorieën er zijn.