Wie bij NS Hispeed een kaartje koopt voor een snelle trein, kan binnen de online-omgeving hotels boeken en verzekeringen afsluiten. 'Daar zijn we te vroeg mee begonnen. Ook in de toekomst verwacht ik niet veel van dynamic packiging.'
Dat zei Paul van Breugel, e-commerce manager van NS Hispeed, gisteren tijdens een Nima-congres over online-marketing.
Technisch lastig
Volgens Van Breugel kwam het aanbieden van pakketdiensten te vroeg in de ontwikkeling van het online-verkoopkanaal: 'Het is technisch lastig om systemen goed te koppelen. Zeker als je je eigen boekingsenige nog niet eens op orde hebt.'
'Heet thema'
Maar ook zonder die technische obstakels vraagt Van Breugel zich af of dynamic packaging de kip met de gouden eieren is voor zijn organisatie: 'Het is een heel heet thema. Mijn vorige werkgever KLM gaat er ook steviger op inzetten, maar ik ben niet op voorhand enthousiast.'
Businesscase
Hispeed biedt onder meer hotelovernachtingen, reisverzekeringen en autoverhuur aan op zijn site. Volgens Van Breugel lopen alleen de hotels 'aardig' en probeert zijn afdeling de dienstverlening budgetneutraal uit te voeren. 'We hebben een businesscase geschreven over dynamic packaging, maar daar kwamen we niet goed uit.'
Commodity
Desondanks denkt Van Breugel dat Hispeed in de toekomst meer pakketdiensten zal gaan aanbieden, omdat die behoefte daartoe binnen de organisatie leeft: 'Ik verwacht er niet veel van. De concurrentie op die diensten is just one click away. Hoewel we hoog inzetten op service, zijn we uiteindelijk toch gewoon een commodity: we vervoeren mensen van A naar B, maar wel snel.'
Wat Paul van Breugel zegt is helemaal waar: 'Zeker als je je eigen boekingsenige nog niet eens op orde hebt.'. Het wordt echt tijd dat een dergelijke treinreizen aanbieder zijn basisdienstverlening goed voor elkaar krijgt; alle keren dat ik online probeerde een treinreis te boeken ging dat helemaal mis.
Communicatie daarover met NS Hispeed is zeer moeizaam, ze zijn onbereikbaar voor de modernere generatie (email/form/chat).
Als ik mijn treinreis er al niet kan boeken, waarom dan wel een hotel of verzekering? Ik pak tegenwoordig gewoon het vliegtuig - terwijl ik eigenlijk heel graag met de trein zou gaan.
Interessant. Je ziet het op veel reissites inderdaad staan. Vraag me altijd sterk af wat de opbrengsten hiervan nu echt zijn. Lijkt me inderdaad vaak eerder aanvulling van de service dan dat je er op binnenloopt. @Pim Geen idee waar jij heen wilt met de trein maar ik heb tot nu toe elke keer prima kunnen boeken. Enige minpunt is dat tarieven zo nu en dan niet volledig up2date lijken te zijn. Zeker als ik voor privé-reizen op zoek ben naar de lagere tarieven. Hotels is volgens mij via booking dus gaat prima zo te zien.
Ook mijn ervaring met Hispeed is dusdanig dat eerste de basis goed moet zijn. Als professional e-com adviseer ik alleen dan breder te gaan als je software het toelaat. Software moet leveranciers de mogelijkheid bieden zelf aan te bieden via jouw front.
Ligt de ware winst van dynamic packaging niet bij de consument ?
Bedrijven in de reisbranche redeneren vaak dat zij alle diensten of producten in eigen huis / omgeving / website moeten aanbieden en dat daar de kracht van dynamic packaging ligt, terwijl voor NS hispeed de winst voor dynamic packaging misschien wel ligt in het ontsluiten van de boekings-enigine via een API of white-label product om door derden hun product boekbaar te maken en andere partijen, wiens core-business wél ligt op reisorganisatie, de mogelijkheid te bieden het product te completeren met de transportmogelijkheden van NS Hispeed.
volgens de "long tail" zeg maar (iets kort door de bocht, maar goed), kan je daarmee een bereik creëeren wat veel groter is dan de NS in eigen huis kan bereiken. En dat levert een completere beleving voor de consument dan affiliate programma's doen.